International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), sa.54, ss.263-277, 2025 (Hakemli Dergi)
The aim of this study is twofold:
first, to introduce the concept of ‘geopolitical literacy’ to the national
literature, and second, to reveal to reveal the geopolitics and geopolitical
literacy perceptions of prospective geography and social studies teachers. This
study adopted a qualitative approach using phenomenological methods to
elucidate pre-service teachers’ perceptions and document analysis to provide a
basis for geopolitical literacy. The data were obtained through interviews and
document analysis to reveal the perceptions, experiences, and inferences of 18
pre-service social studies and geography teachers about the concept of
geopolitics and geopolitical literacy. As a result of the interviews, it was
concluded that most pre-service teachers tried to convey the concept of
geopolitics in the context of location, politics, and Turkey. On the other
hand, the concept of geopolitical literacy was expressed using map knowledge,
countries and a series of inferences. At this point, it was seen that the
explanations put forward by prospective teachers were mainly based on map
knowledge and location.
Keywords: Geopolitical Literacy,
Geopolitics, Political Geography, Geography
Bu çalışmanın amacı iki yönlüdür:
birincisi, ‘jeopolitik okuryazarlık’ kavramını ulusal literatüre kazandırmak,
ikincisi ise coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının jeopolitik ve
jeopolitik okuryazarlık algılarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmada, öğretmen
adaylarının algılarını aydınlatmak için fenomenolojik yöntem ve jeopolitik
okuryazarlık için bir temel oluşturmak adına doküman analizi kullanılarak nitel
bir yaklaşım benimsenmiştir. Veriler, 18 sosyal bilgiler ve coğrafya öğretmen adayının
jeopolitik kavramı ve jeopolitik okuryazarlığa ilişkin algılarını,
deneyimlerini ve çıkarımlarını ortaya çıkarmak için yapılan görüşmeler yoluyla
ve doküman inceleme ile elde edilmiştir. Çalışmada, jeopolitik bağlamında
öğretmen adaylarıyla yapılan görüşmelerden yararlanılarak nitel bir yaklaşım
kullanılmıştır. Bu nedenle, öğretmen adaylarının çoğunluğunun jeopolitik
kavramını konum, siyaset ve Türkiye bağlamında aktarmaya çalıştıkları sonucuna
varılmıştır. Buna karşılık, jeopolitik okuryazarlık kavramı ise harita bilgisi,
ülkeler ve bir dizi çıkarım açısından ifade edilmiştir. Bu noktada, öğretmen adayları
tarafından öne sürülen açıklamaların ağırlıklı olarak harita bilgisine ve
konuma dayandığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Jeopolitik
Okuryazarlık, Jeopolitik, Siyasi Coğrafya, Coğrafya