III. Global Conference on Innovation in Marine Technologyand the Future of Maritime Transportation, İzmir, Turkey, 18 - 19 April 2019, pp.764-777
Today's maritime transportation expects a high level of success from Seafarers, especially
the captains of the ship. However, accident analysis has shown that sometimes basic
information or correct attitudes/behaviors are not developed or applied at the right time.
The maritime education, which has become standardized all over the world, ensures that
the individual obtains the proficiency, but does not provide competence. The concept of
competence is now being questioned for captains and captain candidates. It is an
indisputable element for the captains who have the highest level of knowledge and
attitudes and behaviors expected of him, especially for himself, his ship, his fleet and his
company in emergencies. With regards to this knowledge, the main purpose of this study
is to determine and analyze the differences between the expectations of managers and
the actual experience, knowledge, and skills of fleet captains. To this end, in the simulator
environment, potentially dangerous scenarios that may be experienced in only the course
of navigation were developed. These risky and dangerous simulation scenarios have been
developed based on real-life events and accidents occurring in the fleet of ship
management companies. With this method, successful captains identified acceptable risk
solutions for high-risk scenarios and developed the competence, knowledge, and skills
necessary for similar extreme situations. Emergency Response, Communication, and
Leadership Skills, Psychometrics, Competence and Decision Making are some of the data
collected through simulation experiments. These data are data that can be used as a proactive management tool to reduce future risks of fleet ships. In practice, emotions of
captains, high stress, loss of situational awareness, or emotions in real life such as anger
have been seen and evaluated in simulation.
Günümüz deniz taşımacılığında gemi kaptanları başta olmak üzere, denizcilerden yüksek
başarı beklenmektedir. Ancak, kaza analizleri temel bilgilerin veya doğru
tutumların/davranışların doğru zamanda geliştirilmediğini veya uygulanmadığını
göstermektedir. Tüm dünyada standart hale gelen denizcilik eğitimi, bireyin yeterliliği
elde etmesini sağlamakta ancak yeterlilik sağlamamaktadır. Yetkinlik kavramı artık
kaptanlar ve kaptan adayları için sorgulanır hale gelmiştir. Özellikle kendisi, gemisi, filosu
ve acil durumlarda şirketi için doğru bilgiye, tutum ve davranışlara sahip olmak kaptanlar
için tartışılmaz bir özelliktir. Bu doğrultuda çalışmanın temel amacı, yöneticilerin
beklentileri ile filo kaptanlarının gerçek deneyim, bilgi ve becerileri arasındaki farkları
belirlemek ve analiz etmektir. Bu amaçla, simülatör ortamında, sadece seyir sırasında
yaşanabilecek potansiyel tehlikeli senaryolar geliştirilmiştir. Bu riskli ve tehlikeli
simülasyon senaryoları, gemi yönetim şirketlerinin filosunda meydana gelen gerçek
olaylara ve kazalara dayanarak geliştirilmiştir. Bu yöntemle başarılı kaptanlar yüksek
riskli senaryolar için kabul edilebilir risk çözümleri belirlemekte ve benzer durumlar için
gerekli olan yetkinliği, bilgiyi ve becerileri göstermektedirler. Acil durumlar, iletişim ve
liderlik becerileri, psikometri, yetkinlik ve karar verme simülasyon deneyleriyle toplanan
verilerden bazılarıdır. Bu veriler filo gemilerinin gelecekteki risklerini azaltmak için
proaktif bir yönetim aracı olarak kullanılabilecek verilerdir. Simülasyon uygulamalarında
kaptanların yüksek stres, durumsal farkındalık kaybı veya öfke gibi gerçek hayattaki
duygular yaşadıkları görülmüş ve değerlendirilmiştir.