Üriner Kateterizasyon Eğitiminde Kullanılan Simülasyon ve Geleneksel Yöntemin Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Beceri, Memnuniyet ve Özgüven Düzeylerine Etkisi


ÖZDEN D., ALAN N., cahide a., DÜZTEPELİLER S., GÜROL ARSLAN G.

6.ULUSAL 2.ULUSLARARASI Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi, İstanbul, Türkiye, 15 Eylül 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı üriner kateterizasyon eğitiminde kullanılan simülasyon ve geleneksel yöntemin hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve beceri, memnuniyet ve özgüven düzeylerine etkisini incelemektir. Yöntem: Randomize kontrollü, ön test ve son test modelli araştırmanın örneklemini 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılı dördüncü sınıf (intörn) 57 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma grubundaki öğrencilere (n=28) üriner retansiyon ve katater uygulaması ile ilgili senaryo orta gerçekli simülasyon ile uygulanmıştır. Kontrol grubundaki (n=29) öğrencilere ise düşük gerçekli manken ile üriner kateter eğitimi gerçekleştirilmiştir. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, konu ile ilgili quiz soruları, Performans Gözlem Formu ve Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği ve Özgüven Ölçeği ile toplanarak elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde ki-kare, bağımsız gruplarda t testi, eşleştirilmiş t-testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri açısından çalışma ve kontrol grubu arasında istatiksel olarak önemli fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Simülasyon uygulaması yapılmadan önce çalışma (58.93±13.63) ve kontrol (54.65±11.33) grubunun başlangıç bilgi düzeyi açısından fark bulunmamıştır (p>0.05). Simülasyon uygulaması sonrası, bilgi düzeyi puan ortalamaları açısından ise çalışma (76.14±14.42) ve kontrol (65.00 ± 12.32) grupları arasında fark bulunmuştur. Her iki grupta uygulama öncesi ve sonrası bilgi düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı artış saptanmıştır (p<0.05). Çalışma grubundaki öğrencilerin simülasyon uygulaması sonrası psikomotor beceri puan ortalamalarının (85.07±7.76) kontrol grubuna (69.59±12.82) göre istatistiksel olarak anlamlı daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0.05). Simülasyon grubu öğrencilerinin memnuniyet ve öğrenmede kendine güven düzeyi puan ortalamaları sırasıyla 21.92±3.48, 29.53±4.18 olarak iyi değerlendirilmiştir. Sonuç: Simülasyon temelli senaryo doğrultusunda öğrencilere üriner kateter ile ilgili uygulamaları yaptırmak hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve beceri, memnuniyet ve özgüven düzeylerini artırmıştır. Öneriler: İnteraktif bir öğretim stratejisi olan simülasyon ile üriner retansiyon tablosunda kateterizasyon işleminin öğrenciler tarafından gerçekleştirilmesi, öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerinin gelişmesine katkı sağlayabilir. Üriner retansiyon tablosu gibi az karşılaşılan uygulamaların simülasyon yöntemiyle hemşirelik öğrencilerine öğretilmesi önerilmektedir.