6.ULUSAL 2.ULUSLARARASI Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi, İstanbul, Türkiye, 15 Eylül 2022
Amaç: Bu çalışmanın amacı üriner kateterizasyon eğitiminde kullanılan simülasyon ve geleneksel
yöntemin hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve beceri, memnuniyet ve özgüven düzeylerine etkisini
incelemektir.
Yöntem: Randomize kontrollü, ön test ve son test modelli araştırmanın örneklemini 2021-2022
Eğitim-Öğretim yılı dördüncü sınıf (intörn) 57 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma
grubundaki öğrencilere (n=28) üriner retansiyon ve katater uygulaması ile ilgili senaryo orta
gerçekli simülasyon ile uygulanmıştır. Kontrol grubundaki (n=29) öğrencilere ise düşük gerçekli
manken ile üriner kateter eğitimi gerçekleştirilmiştir. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, konu ile ilgili quiz
soruları, Performans Gözlem Formu ve Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği ve Özgüven Ölçeği
ile toplanarak elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde ki-kare, bağımsız gruplarda t testi,
eşleştirilmiş t-testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri açısından çalışma ve kontrol grubu arasında
istatiksel olarak önemli fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Simülasyon uygulaması yapılmadan
önce çalışma (58.93±13.63) ve kontrol (54.65±11.33) grubunun başlangıç bilgi düzeyi açısından
fark bulunmamıştır (p>0.05). Simülasyon uygulaması sonrası, bilgi düzeyi puan ortalamaları
açısından ise çalışma (76.14±14.42) ve kontrol (65.00 ± 12.32) grupları arasında fark
bulunmuştur. Her iki grupta uygulama öncesi ve sonrası bilgi düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı
artış saptanmıştır (p<0.05). Çalışma grubundaki öğrencilerin simülasyon uygulaması sonrası
psikomotor beceri puan ortalamalarının (85.07±7.76) kontrol grubuna (69.59±12.82) göre
istatistiksel olarak anlamlı daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0.05). Simülasyon grubu
öğrencilerinin memnuniyet ve öğrenmede kendine güven düzeyi puan ortalamaları sırasıyla
21.92±3.48, 29.53±4.18 olarak iyi değerlendirilmiştir.
Sonuç: Simülasyon temelli senaryo doğrultusunda öğrencilere üriner kateter ile ilgili uygulamaları
yaptırmak hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve beceri, memnuniyet ve özgüven düzeylerini artırmıştır.
Öneriler: İnteraktif bir öğretim stratejisi olan simülasyon ile üriner retansiyon tablosunda
kateterizasyon işleminin öğrenciler tarafından gerçekleştirilmesi, öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve
psikomotor becerilerinin gelişmesine katkı sağlayabilir. Üriner retansiyon tablosu gibi az karşılaşılan
uygulamaların simülasyon yöntemiyle hemşirelik öğrencilerine öğretilmesi önerilmektedir.