Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde İnovasyon Neden Önemli Ve Küresel Literatür Bize Ne Söylüyor


Creative Commons License

Çetinkol A. E., Damar M., Benli Z.

DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE DEĞİŞEN UYGULAMALAR, Ahmet Özen, Muhammet Damar, Editör, Efe Akademi, İstanbul, ss.579-612, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Efe Akademi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.579-612
  • Editörler: Ahmet Özen, Muhammet Damar, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde İnovasyon Neden Önemli Ve Küresel Literatür Bize Ne Söylüyor
Sağlık sistemleri giderek daha karmaşık hale gelmiş ve ortaya çıkan nüfus ihtiyaçlarına çözüm bulmakta zorluklarla karşılaşmaktadır. Yeni teknolojiler, kullanıcıların ihtiyaç duydukları bilgileri insanlık tarihinde daha önce hiç görülmemiş bir hızda elde etmelerine olanak sağlamıştır. Bu gerçek, büyük sağlık kuruluşlarının geleneksel yönetim tarzında düşünme, değişim ve yeniden yapılanmayı teşvik etmiştir. Ayrıca, kuruluşların iş modellerine mevcut sağlık trendlerine bağlantılı olarak daha esnek ve etkileşimli unsurları dahil etmeye çalışmalarına sebep olmuştur. Bunu başarabilmek için ise paydaşlar, sağlık sistemlerinin gerçek ihtiyaçlarına odaklanan çözümler bulmasına olanak sağlamak için sağlık kuruluşlarında yaratıcı ve yenilikçi bir kültürün teşvik etmeye gayret göstermişlerdir (Gomes Chaves vd., 2021). İçinde bulunduğumuz çağda sağlık politikalarında bir dönüm noktasındayız. Mevcut sağlık sistemindeki değişikliklerin bu tarihi dönemeçte sağlığımızı korumak ve iyileştirmek için yeterli olmayacağı giderek daha açık hale gelmektedir. Bu durum için pek çok neden gösterilebilir. Artan kronik hastalıklar, obezite ve ruh sağlığı sorunları oranları, bunlara örnek olarak verilebilir. Bu durum da sağlık politikalarında kökten yeni bir zihniyet uygulamamız gerektiğine kanıt olmaktadır(Kickbusch, 2009). Birinci basamak sağlık hizmetlerinin finansmanı ve sunumuna ilişkin çok sayıda yeni model pek çok ülkede hızla ortaya çıkmaktadır ve bazıları bunu birinci basamak sağlık hizmetleri için olası bir kurtarıcı olarak görmektedir (Landon vd., 2022). Bu gerçekten de doğrudur. Starfield ve diğerleri (2005), birinci basamak sağlık hizmetlerinin güçlü olduğu ülkelerde insanların daha sağlıklı olduğunu vurgulamışlardır. Dolayısı ile gerek birinci basamak sağlık hizmetleri gerekse inovasyon kavramları iki farklı anlamda olsa da bir araya geldiğinde toplumsal refah, toplum refahı ve sağlığı için çok büyük bir değer taşımaktadır. İnovasyon insanlığın problemler karşısında mücadeleci etme arzusu ve bu problemlere etkin ve yenilikçi bir şekilde çözüm üretme gayretinin bir parçası olarak değerlendirilebilir. Örneğin; Varkey & diğerleri (2008), kuruluşların sağlık harcamalarını kontrol altına alabilmek, yaşlanan nüfusun artan ihtiyaçlarını karşılayabilmek ve daha bilgili ve talepkar bir tüketici kitlesine tatmin edici bir şekilde yanıt verebilmek için çözüm ararken pek çok inovasyon fırsatı ile karşılaşıldığından bahsetmiştir. Dolayısı ile inovasyon kelimesi organizasyonların dönüşmeleri, yapısal değişikliklere girmesi sürecinde olası problemler ile baş edilirken ortaya çıkabilir. Elbette bu süreci yönetmek ve kurumsal dönüşüm için en uygun politikaları, kurumsal stratejileri belirlemek kurum yönetimlerinin işi olarak görülmektedir. Litertatürde inovayon konusunda pek çok araştırmanın yapıldığı görülmektedir (Carr vd., 2016; Kahn, 2018; Kuczmarski, 2003; Johnson, 2001; Taylor, 2017). İnovasyon tüm sektörler için ve araştırma alanları için olduğu gibi sağlık sektörü için oldukça önem arz etmektedir. Sağlık sektöründe konu pek çok konu başlığında çalışılmıştır. Örnek vermek gerekirse; sağlık hizmetlerinde açık hizmet inovasyonu (Keller vd., 2012), sağlık hizmetlerinde düşük maliyetli inovasyon (Harris vd., 2018), Birleşik Krallık'taki sağlık sisteminde inovasyonların oynadığı rolü (Page, 2014), sağlık hizmetlerinde inovasyon, yaşanan sorunlar ve gelecekteki eğilimler (Thakur vd., 2012), öne çıkan konu başlıkları olmuştur. Ayrıca literatürde sağlıkta inovasyon çalışmaları ile ilgili İnovasyondan kim sorumludur kavramı ve saha deneyimleri ile literatürde tartışılmıştır (Stahl, 2019). Liderliğin sağlık sektöründe inovasyon sürecine etkisini araştıran çalışmalara da rastlanmıştır. Araştırmacılar çalışmalarında, sağlık sektöründe inovasyon için liderliğin öneminin artacağını ancak şu ana kadar bu sürece rehberlik edecek sınırlı sayıda araştırma bulunduğunu ifade etmişlerdir (Weintraub & McKee, 2019). Bunlara ek olarak, sağlık sistemlerinin inovasyon süreçlerindeki gerilimlere bakarak ne öğrenebileceğini, olası çıkarılabilecek dersleri inceleyen pek çok çalışmalar mevcuttur. Haring ve diğerleri (2022) bu bağlamda çalışmalarında, gerilimlerin sağlık hizmetleri inovasyon süreçlerindeki rolüne ilişkin daha farklı bir anlayış geliştirmek amacıyla, gerilimlerin ortaya çıktığı, ele alındığı ve inovasyon süreçlerini nasıl engellediği ya da zaman zaman kolaylaştırdığı durumları değerlendirmişlerdir.. Sağlıkta inovasyon kavramı açıklığa kavuşturulabilirse, sağlık politikalarını belirleyenlerin ve uygulayıcıların gerçekten değerli sağlık inovasyonlarını gerçekçi bir şekilde tanıyacak, teşvik edecek ve bunlara öncelik verecek şekilde hizmetleri değerlendirmeleri, benimsemeleri ve tedarik etmeleri daha kolay hale gelebilir (Omachonu & Einspruch, 2010). Çalışmamızda sağlık hizmetlerinin sunumunda en önemli basamak olan brinci basamak sağlık hizmetleri konusunda inovasyonun önemi ve küresel literatürde konuyla ilgili tartışmalar güncel teknolojiler ışığında tartışılmaktadır. Landon ve diğerleri (2022) birinci basamak sağlık hizmetlerinde değişim ve inovasyona dönük bir sistematik değerlendirme ortaya koymuşlar ve bu yöndeki çalışmaların önemini vurgulamışlardır. Çalışmamız Landon ve diğerlerinden çalışmayı daha farklı noktaya getirerek, Türkçe literatürde önemli bir eksiklik olan birinci basamak sağlık hizmetleri ile inovasyon kavramını tartışmaya açmaktadır. Bu sayede alan araştırmacılarının inovasyonun sağlık hizmetlerinin öncü, tedavi edici ve önleyici süreçleri içine alan, çok çeşitli hizmetleri inovasyon başlığı ile tartışmaya açmaktadır. Elbette içinde bulunduğumuz dijital dönüşüm ve bu dönüşümün birinci basamak sağlık hizmetlerini de konu bütünlüğü içinde verilmektedir. Analizler bibliometrik araçlar ile yapılmıştır. Bibliometrik çalışmalar sayesinde araştırma alanlarının değişim ve dönüşümü gözlenebildiği gibi, araştırmacı, belirli bir konu veya belirli bir alandaki değişim ve dönüşüm de ortaya çıkabilmektedir. Çalışmamız bu yönüyle birinci basamak sağlık hizmetleri altındaki küresel literatürü filtrelemesi ve inovasyon sözcüğü ile ilişkili çalışmaları sistematik şekilde değerlendirmesi yönüyle alanda oldukça farklı bir çalışmayı da okuyucunun ilgisine sunmaktadır. Bu sayede Türkçe literatürün birinci basamak sağlık hizmetleri literatürü içindeki inovasyon konularının hangi konular ile ilişkili olduğu, ne tür tartışmalar yapıldığı, en yoğun ilgi konuların hangi başlıklarda yığıldı, güncel ve trend tartışmaların hangi başlıklarda yapıldığı gibi pek çok araştırma sorusuna bu çalışmada cevap bulabilecektir. 



Why Innovation in Primary Health Care Matters and What the Global Literature Tells Us
Health systems have become increasingly complex and face challenges in addressing emerging population needs. New technologies have enabled users to obtain the information they need at a speed never before seen in human history. This reality has stimulated reflection, change and restructuring in the traditional management style of large healthcare organizations.It has also led organizations to seek to incorporate more flexible and interactive elements into their business models, linked to current health trends.To achieve this, stakeholders have strived to foster a creative and innovative culture within health organizations to enable health systems to find solutions that focus on their real needs (Gomes Chaves et al., 2021).In the current era, we are at a turning point in health policy.It is becoming increasingly clear that changes in the current health system will not be enough to protect and improve our health at this historic juncture.There are many reasons for this situation.Rising rates of chronic diseases, obesity and mental health problems are just a few examples.This is evidence that we need to implement a radically new mindset in health policies (Kickbusch, 2009).Numerous new models of financing and delivery of primary health care are rapidly emerging in many countries and some see this as a possible savior for primary health care (Landon et al., 2022).This is indeed true.Starfield et al. (2005) emphasized that people are healthier in countries with strong primary health care services.Therefore, although the concepts of primary health care and innovation have two different meanings, when they come together, they are of great value for social welfare, community welfare and health. Innovation can be considered as a part of humanity's desire to struggle against problems and to produce solutions to these problems in an effective and innovative way. Varkey et al. (2008), for example, mentioned that many innovation opportunities are encountered as organizations seek solutions to control health expenditures, meet the growing needs of an aging population, and respond satisfactorily to a more informed and demanding consumer base. Therefore, the word innovation may arise when dealing with potential problems in the process of organizations transforming and undergoing structural changes. Of course, managing this process and determining the most appropriate policies and corporate strategies for organizational transformation is seen as the job of the organization's management. There are many studies on innovation in the literature (Carr et al., 2016; Kahn, 2018; Kuczmarski, 2003; Johnson, 2001; Taylor, 2017). Innovation is very important for the health sector as it is for all sectors and research areas. In the health sector, the topic has been studied in many topics. For example; open service innovation in healthcare (Keller et al., 2012), low-cost innovation in healthcare (Harris et al., 2018), the role played by innovations in the healthcare system in the UK (Page, 2014), innovation in healthcare, problems and future trends (Thakur et al., 2012) have been prominent topics. In addition, the concept of who is responsible for innovation and field experiences related to innovation studies in health have been discussed in the literature (Stahl, 2019).Studies investigating the effect of leadership on the innovation process in the health sector were also found.Researchers stated in their studies that the importance of leadership for innovation in the healthcare sector will increase, but so far there is limited research to guide this process (Weintraub & McKee, 2019).In addition, there are many studies that examine what health systems can learn from the tensions in innovation processes and the possible lessons that can be learned.In this context, Haring et al. (2022), in order to develop a more nuanced understanding of the role of tensions in healthcare innovation processes, assessed the situations in which tensions arise, are addressed and how they hinder or at times facilitate innovation processes.If the concept of health innovation can be clarified, it may become easier for health policy makers and practitioners to evaluate, adopt and procure services in a way that realistically recognizes, encourages and prioritizes truly valuable health innovations (Omachonu & Einspruch, 2010).In our study, the importance of innovation in primary health care, which is the most important step in the delivery of health services, and the discussions on the subject in the global literature are discussed in the light of current technologies.Landon et al. (2022) presented a systematic evaluation of change and innovation in primary healthcare services and emphasized the importance of studies in this direction.Our study brings the study to a different point than Landon et al. and opens the concept of innovation with primary health care services, which is an important gap in the Turkish literature.In this way, it opens up a wide range of services, including the pioneering, therapeutic and preventive processes of health services, to the discussion of innovation under the title of innovation.Of course, the digital transformation we are in and the primary health care services of this transformation are also given within the subject integrity.Analyses were made with bibliometric tools. Through bibliometric studies, the change and transformation of research fields can be observed, as well as the change and transformation in the researcher, a specific subject or a specific field. In this respect, our study presents a very different study in the field in terms of filtering the global literature on primary health care and systematically evaluating the studies related to the word innovation. In this way, many research questions such as which topics are related to innovation in the primary health care literature of the Turkish literature, what kind of discussions are held, in which topics the most intense interest is concentrated, and in which topics current and trendy discussions are held will be answered in this study.

Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde İnovasyon Neden Önemli Ve Küresel Literatür Bize Ne Söylüyor
Sağlık sistemleri giderek daha karmaşık hale gelmiş ve ortaya çıkan nüfus ihtiyaçlarına çözüm bulmakta zorluklarla karşılaşmaktadır. Yeni teknolojiler, kullanıcıların ihtiyaç duydukları bilgileri insanlık tarihinde daha önce hiç görülmemiş bir hızda elde etmelerine olanak sağlamıştır. Bu gerçek, büyük sağlık kuruluşlarının geleneksel yönetim tarzında düşünme, değişim ve yeniden yapılanmayı teşvik etmiştir. Ayrıca, kuruluşların iş modellerine mevcut sağlık trendlerine bağlantılı olarak daha esnek ve etkileşimli unsurları dahil etmeye çalışmalarına sebep olmuştur. Bunu başarabilmek için ise paydaşlar, sağlık sistemlerinin gerçek ihtiyaçlarına odaklanan çözümler bulmasına olanak sağlamak için sağlık kuruluşlarında yaratıcı ve yenilikçi bir kültürün teşvik etmeye gayret göstermişlerdir (Gomes Chaves vd., 2021). İçinde bulunduğumuz çağda sağlık politikalarında bir dönüm noktasındayız. Mevcut sağlık sistemindeki değişikliklerin bu tarihi dönemeçte sağlığımızı korumak ve iyileştirmek için yeterli olmayacağı giderek daha açık hale gelmektedir. Bu durum için pek çok neden gösterilebilir. Artan kronik hastalıklar, obezite ve ruh sağlığı sorunları oranları, bunlara örnek olarak verilebilir. Bu durum da sağlık politikalarında kökten yeni bir zihniyet uygulamamız gerektiğine kanıt olmaktadır(Kickbusch, 2009). Birinci basamak sağlık hizmetlerinin finansmanı ve sunumuna ilişkin çok sayıda yeni model pek çok ülkede hızla ortaya çıkmaktadır ve bazıları bunu birinci basamak sağlık hizmetleri için olası bir kurtarıcı olarak görmektedir (Landon vd., 2022). Bu gerçekten de doğrudur. Starfield ve diğerleri (2005), birinci basamak sağlık hizmetlerinin güçlü olduğu ülkelerde insanların daha sağlıklı olduğunu vurgulamışlardır. Dolayısı ile gerek birinci basamak sağlık hizmetleri gerekse inovasyon kavramları iki farklı anlamda olsa da bir araya geldiğinde toplumsal refah, toplum refahı ve sağlığı için çok büyük bir değer taşımaktadır. İnovasyon insanlığın problemler karşısında mücadeleci etme arzusu ve bu problemlere etkin ve yenilikçi bir şekilde çözüm üretme gayretinin bir parçası olarak değerlendirilebilir. Örneğin; Varkey & diğerleri (2008), kuruluşların sağlık harcamalarını kontrol altına alabilmek, yaşlanan nüfusun artan ihtiyaçlarını karşılayabilmek ve daha bilgili ve talepkar bir tüketici kitlesine tatmin edici bir şekilde yanıt verebilmek için çözüm ararken pek çok inovasyon fırsatı ile karşılaşıldığından bahsetmiştir. Dolayısı ile inovasyon kelimesi organizasyonların dönüşmeleri, yapısal değişikliklere girmesi sürecinde olası problemler ile baş edilirken ortaya çıkabilir. Elbette bu süreci yönetmek ve kurumsal dönüşüm için en uygun politikaları, kurumsal stratejileri belirlemek kurum yönetimlerinin işi olarak görülmektedir. Litertatürde inovayon konusunda pek çok araştırmanın yapıldığı görülmektedir (Carr vd., 2016; Kahn, 2018; Kuczmarski, 2003; Johnson, 2001; Taylor, 2017). İnovasyon tüm sektörler için ve araştırma alanları için olduğu gibi sağlık sektörü için oldukça önem arz etmektedir. Sağlık sektöründe konu pek çok konu başlığında çalışılmıştır. Örnek vermek gerekirse; sağlık hizmetlerinde açık hizmet inovasyonu (Keller vd., 2012), sağlık hizmetlerinde düşük maliyetli inovasyon (Harris vd., 2018), Birleşik Krallık'taki sağlık sisteminde inovasyonların oynadığı rolü (Page, 2014), sağlık hizmetlerinde inovasyon, yaşanan sorunlar ve gelecekteki eğilimler (Thakur vd., 2012), öne çıkan konu başlıkları olmuştur. Ayrıca literatürde sağlıkta inovasyon çalışmaları ile ilgili İnovasyondan kim sorumludur kavramı ve saha deneyimleri ile literatürde tartışılmıştır (Stahl, 2019). Liderliğin sağlık sektöründe inovasyon sürecine etkisini araştıran çalışmalara da rastlanmıştır. Araştırmacılar çalışmalarında, sağlık sektöründe inovasyon için liderliğin öneminin artacağını ancak şu ana kadar bu sürece rehberlik edecek sınırlı sayıda araştırma bulunduğunu ifade etmişlerdir (Weintraub & McKee, 2019). Bunlara ek olarak, sağlık sistemlerinin inovasyon süreçlerindeki gerilimlere bakarak ne öğrenebileceğini, olası çıkarılabilecek dersleri inceleyen pek çok çalışmalar mevcuttur. Haring ve diğerleri (2022) bu bağlamda çalışmalarında, gerilimlerin sağlık hizmetleri inovasyon süreçlerindeki rolüne ilişkin daha farklı bir anlayış geliştirmek amacıyla, gerilimlerin ortaya çıktığı, ele alındığı ve inovasyon süreçlerini nasıl engellediği ya da zaman zaman kolaylaştırdığı durumları değerlendirmişlerdir.. Sağlıkta inovasyon kavramı açıklığa kavuşturulabilirse, sağlık politikalarını belirleyenlerin ve uygulayıcıların gerçekten değerli sağlık inovasyonlarını gerçekçi bir şekilde tanıyacak, teşvik edecek ve bunlara öncelik verecek şekilde hizmetleri değerlendirmeleri, benimsemeleri ve tedarik etmeleri daha kolay hale gelebilir (Omachonu & Einspruch, 2010). Çalışmamızda sağlık hizmetlerinin sunumunda en önemli basamak olan brinci basamak sağlık hizmetleri konusunda inovasyonun önemi ve küresel literatürde konuyla ilgili tartışmalar güncel teknolojiler ışığında tartışılmaktadır. Landon ve diğerleri (2022) birinci basamak sağlık hizmetlerinde değişim ve inovasyona dönük bir sistematik değerlendirme ortaya koymuşlar ve bu yöndeki çalışmaların önemini vurgulamışlardır. Çalışmamız Landon ve diğerlerinden çalışmayı daha farklı noktaya getirerek, Türkçe literatürde önemli bir eksiklik olan birinci basamak sağlık hizmetleri ile inovasyon kavramını tartışmaya açmaktadır. Bu sayede alan araştırmacılarının inovasyonun sağlık hizmetlerinin öncü, tedavi edici ve önleyici süreçleri içine alan, çok çeşitli hizmetleri inovasyon başlığı ile tartışmaya açmaktadır. Elbette içinde bulunduğumuz dijital dönüşüm ve bu dönüşümün birinci basamak sağlık hizmetlerini de konu bütünlüğü içinde verilmektedir. Analizler bibliometrik araçlar ile yapılmıştır. Bibliometrik çalışmalar sayesinde araştırma alanlarının değişim ve dönüşümü gözlenebildiği gibi, araştırmacı, belirli bir konu veya belirli bir alandaki değişim ve dönüşüm de ortaya çıkabilmektedir. Çalışmamız bu yönüyle birinci basamak sağlık hizmetleri altındaki küresel literatürü filtrelemesi ve inovasyon sözcüğü ile ilişkili çalışmaları sistematik şekilde değerlendirmesi yönüyle alanda oldukça farklı bir çalışmayı da okuyucunun ilgisine sunmaktadır. Bu sayede Türkçe literatürün birinci basamak sağlık hizmetleri literatürü içindeki inovasyon konularının hangi konular ile ilişkili olduğu, ne tür tartışmalar yapıldığı, en yoğun ilgi konuların hangi başlıklarda yığıldı, güncel ve trend tartışmaların hangi başlıklarda yapıldığı gibi pek çok araştırma sorusuna bu çalışmada cevap bulabilecektir. 



Why Innovation in Primary Health Care Matters and What the Global Literature Tells Us
Health systems have become increasingly complex and face challenges in addressing emerging population needs. New technologies have enabled users to obtain the information they need at a speed never before seen in human history. This reality has stimulated reflection, change and restructuring in the traditional management style of large healthcare organizations.It has also led organizations to seek to incorporate more flexible and interactive elements into their business models, linked to current health trends.To achieve this, stakeholders have strived to foster a creative and innovative culture within health organizations to enable health systems to find solutions that focus on their real needs (Gomes Chaves et al., 2021).In the current era, we are at a turning point in health policy.It is becoming increasingly clear that changes in the current health system will not be enough to protect and improve our health at this historic juncture.There are many reasons for this situation.Rising rates of chronic diseases, obesity and mental health problems are just a few examples.This is evidence that we need to implement a radically new mindset in health policies (Kickbusch, 2009).Numerous new models of financing and delivery of primary health care are rapidly emerging in many countries and some see this as a possible savior for primary health care (Landon et al., 2022).This is indeed true.Starfield et al. (2005) emphasized that people are healthier in countries with strong primary health care services.Therefore, although the concepts of primary health care and innovation have two different meanings, when they come together, they are of great value for social welfare, community welfare and health. Innovation can be considered as a part of humanity's desire to struggle against problems and to produce solutions to these problems in an effective and innovative way. Varkey et al. (2008), for example, mentioned that many innovation opportunities are encountered as organizations seek solutions to control health expenditures, meet the growing needs of an aging population, and respond satisfactorily to a more informed and demanding consumer base. Therefore, the word innovation may arise when dealing with potential problems in the process of organizations transforming and undergoing structural changes. Of course, managing this process and determining the most appropriate policies and corporate strategies for organizational transformation is seen as the job of the organization's management. There are many studies on innovation in the literature (Carr et al., 2016; Kahn, 2018; Kuczmarski, 2003; Johnson, 2001; Taylor, 2017). Innovation is very important for the health sector as it is for all sectors and research areas. In the health sector, the topic has been studied in many topics. For example; open service innovation in healthcare (Keller et al., 2012), low-cost innovation in healthcare (Harris et al., 2018), the role played by innovations in the healthcare system in the UK (Page, 2014), innovation in healthcare, problems and future trends (Thakur et al., 2012) have been prominent topics. In addition, the concept of who is responsible for innovation and field experiences related to innovation studies in health have been discussed in the literature (Stahl, 2019).Studies investigating the effect of leadership on the innovation process in the health sector were also found.Researchers stated in their studies that the importance of leadership for innovation in the healthcare sector will increase, but so far there is limited research to guide this process (Weintraub & McKee, 2019).In addition, there are many studies that examine what health systems can learn from the tensions in innovation processes and the possible lessons that can be learned.In this context, Haring et al. (2022), in order to develop a more nuanced understanding of the role of tensions in healthcare innovation processes, assessed the situations in which tensions arise, are addressed and how they hinder or at times facilitate innovation processes.If the concept of health innovation can be clarified, it may become easier for health policy makers and practitioners to evaluate, adopt and procure services in a way that realistically recognizes, encourages and prioritizes truly valuable health innovations (Omachonu & Einspruch, 2010).In our study, the importance of innovation in primary health care, which is the most important step in the delivery of health services, and the discussions on the subject in the global literature are discussed in the light of current technologies.Landon et al. (2022) presented a systematic evaluation of change and innovation in primary healthcare services and emphasized the importance of studies in this direction.Our study brings the study to a different point than Landon et al. and opens the concept of innovation with primary health care services, which is an important gap in the Turkish literature.In this way, it opens up a wide range of services, including the pioneering, therapeutic and preventive processes of health services, to the discussion of innovation under the title of innovation.Of course, the digital transformation we are in and the primary health care services of this transformation are also given within the subject integrity.Analyses were made with bibliometric tools. Through bibliometric studies, the change and transformation of research fields can be observed, as well as the change and transformation in the researcher, a specific subject or a specific field. In this respect, our study presents a very different study in the field in terms of filtering the global literature on primary health care and systematically evaluating the studies related to the word innovation. In this way, many research questions such as which topics are related to innovation in the primary health care literature of the Turkish literature, what kind of discussions are held, in which topics the most intense interest is concentrated, and in which topics current and trendy discussions are held will be answered in this study.