JOURNAL OF ETA MARITIME SCIENCE, cilt.4, sa.3, ss.215-234, 2016 (Hakemli Dergi)
Artan gemi büyüklüğü ve gemi trafiğinin, limanlardaki manevra emniyeti açısından
römorkör kuvvetlerine etkisini belirterek römorkör kuvvetlerinin, kullanılacak römorkör
sayılarının ve emniyetli manevraların tespiti çalışmanın temel amacıdır. Römorkör
kuvvetinin tespitine yönelik literatürdeki formüllerle uluslararası standartlar tespit edilmiş
ve seçilmiş gemiler üzerinde belirlenmiş çevre koşullarının oluşturacağı dirençler hesap
yöntemiyle bulunmuştur. İkinci aşamada ise bulunan değerler gemi manevra simülasyon
yazılımında belirtilen çevresel koşullar altında test edilerek değerler karşılaştırılmıştır.
Son olarak gerekli römorkör kuvvetinin en az kaç adet römorkör ile karşılanabileceği
üzerinde durulmuştur. Seçilmiş olan gemi tiplerinin çalışacağı varsayılan bölgelerdeki en
yüksek çevre koşullarının gemi üzerinde oluşturacağı direnç kuvvetleri ile manevralarda
kullanılması gereken römorkör kuvvetleri sırasıyla %99, %83 ve %99oranında benzerlik
göstermiştir. Bunun yanı sıra kullanılması gereken en az römorkör adedi olarak literatürde
belirtilen standartlara uygun olarak her biri en az 50 tonluk çekme gücüne sahip 4
adet römorkör kullanılmasının gerektiği görülmüştür. Simülasyon desteği ile gelmesi
beklenen gemiler gelmeden planlanma, manevra alanlarını ve sınırlarını belirleme ve
en önemlisi en yüksek çevresel koşullar altında gemiler için gerekli römorkör kuvvetinin
tespiti yapılabilmektedir. Bundan daha da önemlisi gerekli römorkör kuvvetinin kaç adet
römorkör ile sağlanabileceğinin tespiti için de simülasyon sistemleri son derece önemli
karar destek yazılımı olarak görülmüştür
The main objective of the study is to investigate the use of simulators for the determination
of tug forces, the number of tugs and safe maneuvering principals specifying the increasing
size of ships and ship traffic impact on the tug forces in terms of maneuvering safety at
ports. Formulas and international standards for the determination of required tug forces
researched and resistance forces calculated with the helps of these formulas generated by the identified environmental conditions on selected ships. In the second stage, values
were compared and tested in the ship maneuvering simulation software under specified
environmental conditions. Finally study focused to quantity of tugs for the required tug
force. The calculation results of highest effects and forces of environmental factors on
the selected ship type and the required tug forces obtained by the simulator program
respectively 99%, 83% and 99% were similar. Additionally, the method of use of tugs and
their positions, numbers are also important and these are can be determined by using the
simulation programs effectively and safely. Besides, quantity of tugs found 4 and each are
at least 50 tons for providing the required tug force according the standarts specified in
the literature. In this study, have been reached that planning of arrival operation of ships,
determining of the maneuver area and limits, precautions of possible accidents, effects of
natural conditions in port area to the ships can properly done with using the simulation
software. However, simulation systems were seen as highly important decision support
software to the determination of quantity of tug for the required tug force