Öğretmenlerin mesleki gelişim programlarına katılımı, eğitim sistemlerinin sürekli iyileştirilmesi ve öğrencilerin daha etkili bir şekilde öğrenmelerine olanak tanıyan önemli bir unsurdur. Mesleki gelişim, öğretmenlerin pedagojik bilgi ve becerilerini güçlendirmelerini, yeni öğretim metotlarına ve teknolojik gelişmelere ayak uydurmalarını sağlamaktadır. Ancak bu programların etkisinin ortaya konması ve geliştirilebilmeleri noktasında öğretmenlerin programlara dair bakış açılarının ortaya konması önem arz etmektedir. Bu bağlamda yapılan araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul temelli mesleki gelişim programlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgubilim desenine dayanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu İzmir ilinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemine başvurulmuştur. Bu doğrultuda çalışma grubunda 24 sosyal bilgiler öğretmeni yer almıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmenler okul temelli mesleki gelişim programlarına yönelik olumlu yönde görüşlerini belirtmişlerdir. Okul temelli mesleki gelişim programının öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarının giderilmesinde, mesleki gelişime katkı sağlamada, kurum ve mesleki aidiyet gelişiminde, meslektaş etkileşiminde ve çevre ile etkileşimde olumlu etkileri ve katkıları olduğu ifade edilmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda öğretmen katılımını artırmak için farkındalık oluşturulması, programın esnekliğinin artırılması, eğitici kapasitesinin geliştirilmesi, öğrenci başarısı ve eğitim kalitesinin izlenmesi önerilmiştir.
The participation of teachers in professional development programs is a crucial element that allows for the continuous improvement of education systems and enables students to learn more effectively. Professional development helps teachers strengthen their pedagogical knowledge and skills, adapt to new teaching methods, and keep up with technological advancements. However, it is important to understand teachers' perspectives on these programs to assess their impact and enhance them. In this context, the research aims to examine the views of social studies teachers on school- based professional development programs. The study group consists of social studies teachers working in the province of İzmir. The purposive sampling method, specifically the criterion sampling method, was employed to determine the study group, which included 24 social studies teachers. The research design is based on the phenomenology design, a qualitative research pattern. A semi-structured interview form developed by the researcher was used as the data collection tool. According to the findings of the research, teachers expressed positive views on school-based professional development programs. The program was acknowledged for its positive effects and contributions in meeting students' learning needs, contributing to professional development, fostering institutional and professional belonging, enhancing interaction among colleagues, and interacting with the environment. As a result of the research, recommendations were made to increase teacher participation, including creating awareness, increasing program flexibility, improving educational capacity, and monitoring student success and education quality.