JRET Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt.5, sa.4, ss.250-263, 2016 (Hakemli Dergi)
Türkiye Üniversitelerindeki akademik kadroların % 40’ını kadınlar oluşturmaktadır. Bu oran, Avrupa ülkeleri ile kıyaslandığında oldukça olumlu bir tablo sunmaktadır. Ne var ki kariyer gelişimi ve akademik yükselme göstergelerine bakıldığında çeşitli nedenlerle bu tablonun değiştiği görülmektedir. Annelik, kadınların akademik kariyerlerinde önemli bir olgudur. Bu araştırmanın amacı, annelik pratiğinin akademik yaşantıya etkilerinin araştırılmasıdır. Dokuz Eylül Üniversitesi’nin on dört fakültesinden kadın akademisyenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş, bu yolla toplanan veriler NVivo Nitel Veri Analiz Programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına bakıldığında annelik pratiğinin özellikle doğumdan sonraki ilk üç yıl için kadın akademisyenlerin yaşamına ve akademik faaliyetlerine dikkat dağınıklığı, odaklanamama, yorgunluk, uykusuzluk, kaygı gibi etkilerle yansıdığı görülmektedir. Buna karşılık araştırmaya katılan kadın akademisyenler, anneliğin çoklu düşünme ve organizasyon kabiliyetini geliştirdiğine de değinmişlerdir. Çalışmada, annelik ve akademisyenlik üzerine alanyazının sınırlılıklarının dışına çıkılarak farklı parametrelerde ve çok yönlü şekilde konunun tartışılması önerilebilir.