3. Uluslararası Din Eğitimi Kongresi, Konya, Türkiye, 13 - 15 Mayıs 2022, ss.181-189
Ülkemizde yakın bir zamana
kadar sadece yaygın din eğitimi kurumu olarak Diyanet İşleri Başkanlığı’na
(DİB) bağlı Kur’an kurslarında yürütülen hafızlık eğitimi, DİB ve Milli Eğitim
Bakanlığı (MEB) arasında oluşturulan protokol gereği örgün eğitimde de uygulamaya
konulmuştur. Buna göre isteyen öğrenciler yaygın din eğitimi kapsamında ilkokul
veya ortaokul mezunu olarak Kur’an kurslarında ya da örgün eğitimle birlikte
proje İmam-Hatip ortaokullarında hafızlık eğitimi alma imkânına kavuşmuşlardır.
Hafızlık eğitimi ile ilgili bir diğer gelişme ise İmam Hatip Lisesi Hafızlık
Projesinde öğrenim görenler ile İmam Hatip Lisesi mezunu olup Hafızlık
Belgesine sahip olan/olacak adaylara YÖK tarafından İlahiyat/İslami İlimler Fakültesini
tercih etmeleri halinde %10 kontenjan hakkının tanınması olmuştur. Bu durum
hafızlığın YÖK tarafından da önemsendiğini ve bu uygulama ile İlahiyat/İslami
İlimler Fakültelerindeki hafız öğrencilerin sayısının arttırılmasının
amaçlandığını göstermektedir. Hafızlık eğitimi alanında yaşanan bu gelişmeler
gerek hafızlık geleneğinin devamı gerekse yaygınlaştırılması açısından önemli
görülmektedir. Ancak belirtilen hafızlık eğitimi uygulamaları ortaokul ve lise
düzeyindeki öğrencilere hitap etmekte, yükseköğretimde eğitimine devam eden
öğrenciler –istisnalar hariç- büyük ölçüde hafızlık eğitimi alma imkânından
yararlanamamaktadır.
Bu çalışmada İlahiyat/İslami
İlimler Fakültelerinde hafızlık eğitimi almak isteyen öğrencilere yönelik bir
hafızlık projesi önerisi geliştirilmiştir. Geliştirilen bu proje ile
İlahiyat/İslami İlimler Fakültelerinde hafızlık eğitimi uygulamaları için bir
çerçeve sunulması amaçlanmaktadır. Ayrıca projenin İlahiyat/İslami ilimler
fakülteleri öğrencilerinin Kur'an-ı Kerim okuma becerilerine de katkı
sağlayacağı düşünülmektedir. Projede ‘Fem-i Muhsin’ ve ‘Hafızlık Eğitimi’
adıyla birbirini tamamlayan iki farklı eğitim aşaması bulunmaktadır. Her eğitim
aşamasının amacı ve hitap ettiği kitle farklıdır. Fem-i Muhsin eğitimi,
İlahiyat ve İslâmî İlimler Fakültelerinde eğitimine devam eden tüm öğrencilere
Kur’an-ı Kerim'i usulüne uygun okumayı öğretme amacı taşırken; hafızlık
eğitimi, Fem-i Muhsin aşamasını tamamlayan hazırlık veya 1. sınıf (en geç II.
yarıyıl) öğrencilerinin hafızlık eğitimi almalarına imkân sağlamayı
amaçlamaktadır. Hali hazırda uygulanmakta olan bu projenin ilk öğrencileri, DİB
tarafından yapılan hafızlık tespit sınavında başarılı olarak belge almaya hak
kazanmıştır. Bu çalışmada ayrıca lisans döneminde hafızlık eğitimine dair
muhtemel problemler paylaşılmış, projenin sürdürülebilirliği için bazı önerilere
yer verilmiştir.