Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, no.3, pp.20-38, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Erkek kahramanı merkeze alan, erkeğin özne konumunu
kaybettiği (muhafazakar söylemle ‘kadına kaptırdığı’) ve Amerikan orta sınıf
değerlerinin yüceltildiği anlatılar olan kara film’lerle birlikte
popüler olan bir diğer kavram ise erkek kahramanın önce baştan, sonra da yoldan
çıkmasına neden olarak onu yok eden femme fatale (ölümcül kadın)
karakterlerdir. Femme fatale karakterler savaş dönemi ve sonrasında
Amerikan erkeğinin kadına karşı beslediği korkuyu ve düşmanlığı yansıtır. Her kara
film örneğinde yer almasa da türe ait en önemli yapımlarda anlatıyı
belirleyen bir unsur olan bu kadın tiplemesi fiziksel açıdan güzel ve
çekicidir, cinsel açıdan güçlü ve aktiftir ve zihinsel açıdan kıvrak ve
zekidir.
Erkeğe atfedilen bu niteliklerin kadında toplanması
onu özne konumuna yükseltir. Erkeğin -savaş nedeniyle- yokluğunda toplumu ve
kültürü yönlendiren kadın, savaşın ardından erkeğin işini ve sosyal konumunu
ondan ‘çalan’ bir rakibe dönüşmüştür. Bu nedenle ev-aile-çocuk-annelik gibi
kadını kültürel anlamda yücelten değerler, dönemin Amerikan toplumsal
yaşamında, şişirilmiştir. Bağımsızlığı konusunda ısrarcı olan kadın
‘ahlaksızlıkla’, ‘açgözlülükle’ ve ‘vicdansızlıkla’ yaftalanmıştır. Kara
film yapımlarındaki temsillerinde de ölümcül kadın erkeğin mahvına neden
olan habis, baştan çıkarıcı ve doyumsuz tiplemedir.
Cezalandırma mekanizmalarıyla kara film’ler
ahlaki açıdan muhafazakar Amerikan orta sınıf değerlerini yüceltirken, bu
değerlerin dışına taşan karakterleri yok eder. Özenli ve bilinçli şekilde kötü
ruhlu olarak tasvir edilen femme fatale karakterlerin karşısında,
onların ihtişamından, cazibesinden, zekasından ve -nihayetinde- iktidarından
uzak femme vitale (yaşam veren kadın) karakterler yer alır.
Bu kadın tipi, dönemin ünlü sansür yasaları uyarınca
ahlaki olanı izleyiciye doğrudan ama gösterişsiz biçimde ve fısıldayarak ileten
yan tiplemelerdir. Bu koyu karşıtlıkla femme fatale’in sinsiliğini
parlatırken, ahlaki olanı ana erkek karaktere -ve dolayısıyla izleyiciye-
anımsatırlar.
Bu çalışmanın amacı yeni bir tipleme stereotipi olarak
femme vitale kavramını tartışmaya açmak, varlık bulduğu filmler içindeki
ideolojik işlevini incelemek ve olası bir modele/şablona imkan verip
vermediğini analiz ederek, kavramı sınamaktır.
Anahtar
Kelimeler: Hollywood,
Kara Film, Femme Fatale, Kötü Kadın, Femme Vitale, İyi Kız