ICBPCS 2018 : 20th International Conference on Behavioral, Psychological and Cognitive Science, Paris, Fransa, 19 - 20 Nisan 2018, ss.1
İnfertilite, 1 yıl
korunmasız cinsel yaşama rağmen çiftlerin çocuk sahibi olamamasıdır. İnfertilite
çiftlerin sadece cinsel yaşamlarını değil, sosyal ve psikolojik durumlarını da
etkileyen önemli bir sorun olarak değerlendirilebilir. Üniversite yaşlarında
infertilite ile ilgili önlenebilir faktörlerle ilgili bilgilerin öğrenilmesi,
ileri yaşlarda olası bir infertilite durumunu engellemede önemli bir rol
oynamaktadır. Bilgiye erişim olanağının internetle birlikte kolaylaşması,
öğrenme ortamlarının da çeşitlenmesini ve eğitim ortamlarında geniş kitlelere
ulaşma olanağını sağlamıştır. 21. yy öğrenenleri için internet temel bir bilgi
kaynağı haline gelmiştir. İnfertilite ile ilgili bilgilerin internet üzerinden
sunulması ise daha çok kişiye kısa sürede ulaşmayı sağlayacaktır. İnfertilite
konusunda yurt dışında yapılan çalışmalar incelendiğinde çevrimiçi eğitim
programı ile ilgili interaktif web siteleri ve çevrimiçi destek programları
karşımıza çıkmaktadır. Türkiye’de ise, üniversite öğrencilerine yönelik kapsamlı
bir çevrimiçi eğitim programına rastlanmamakla birlikte, var olan çalışmaların
daha çok doktor ya da hastane reklamı yapma amaçlı olduğu görülmektedir. Bu
çalışmada, üniversite öğrencilerine yönelik çevrimiçi infertiliteyi önleme
eğitimini tasarlamak ve geliştirmek amaçlanmıştır. Mayer’in Çoklu Ortamla öğrenme kuramı, çevrimiçi
öğrenme ortamı için kuramsal çerçeveyi oluşturmuştur. Kitleyi temsil edecek
şekilde örnekleme ile seçilen Türkiye’de öğrenim görmekte olan üniversite
öğrencilerinden, çevrimiçi öğrenmeye yönelik ihtiyaç analizi sonuçları tasarım
aşamasına katkı sağlamıştır. Bu çalışma ile kuramsal temel ve ihtiyaç analizi
sonuçları anlatılarak 4 haftalık bir eğitim olarak tasarlanan infertiliteyi
önleme çevrimiçi eğitim ortamı geliştirilmiştir. Sonuçlara göre, çevrimiçi
ortamın geliştirilmesinde Mayer’in konu dışı işlemeyi azaltma ilkeleri
(tutarlılık, dikkat çekme, uzamsal yakınlık, zamansal yakınlık, gereksizlik,
beklenti), temel süreçleri yönetme ilkeleri (parçalara bölme, öncesinde eğitim,
modality) ve üretici süreçleri geliştirme ilkelerine (çoklu ortam,
kişiselleştirme, ses) göre çevrimiçi eğitim ortamının tasarımında öğrenmeyi
artıracak farklı görsel yardımcılar kullanılmıştır. Örneğin, üreme
sistemlerinin anlatımında görsel üzerinde önemli yerler vurgulanarak öğrenenin
dikkatini çekmek amaçlanmış ve bilginin sunumu insan sesi ile de
desteklenmiştir. Ayrıca, üniversite öğrencilerinin konu ile ilgili
önbilgilerinin sınırlı olması nedeniyle kadın üreme ve erkek üreme sistemleri
konusu infertilite ile ilgili önlenebilir faktörlerden önce anlatılmıştır.
Kadın ve erkek üreme sistemlerinin somutlaştırılması amacıyla 3D video ve artırılmış
gerçeklik uygulaması geliştirilmiştir. Sonuç
olarak bu çalışma ile üniversite öğrencilerinin güvenilir bilgilere kolayca ulaşabileceği
ve konuya ilişkin kendi bilgi düzeylerini de değerlendirebilecekleri etkileşimli
bir çevrimiçi eğitim ortamının geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu çalışma, üniversite
öğrencileri için etkileşimli çevrimiçi infertiliteyi önleme eğitiminin tasarım
aşamasına ait kararları içerdiği için, bu alanda çevrimiçi eğitim geliştirmek
isteyen araştırmacılara da ışık tutacağı için önemlidir.
Anahtar kelimeler:
infertilite,
çoklu ortamla öğrenme kuramı, çevrimiçi eğitim, üreme sağlığı
Infertility is the fact that couples can not have
children despite 1 year of unprotected sexual life. Infertility can be
considered as an important problem affecting not only sexual life but also
social and psychological conditions of couples. Learning about information
about preventable factors related to infertility during university years plays
an important role in preventing a possible infertility case in old ages. The
possibility to facilitate access to information with the internet has provided
the opportunity to reach a broad audience in the diverse learning environments
and educational environment. Moreover, the internet has become a basic resource
for the 21st century learners. Providing information about infertility over the
internet will enable more people to reach in a short time. When studies
conducted abroad about infertility are examined, interactive web sites and
online education programs are come to the fore. In Turkey, while there is no
comprehensive online education program for university students, it seems that
existing studies are aimed at making more advertisements for doctors or
hospitals. In this study, it was aimed to design and develop online infertility
prevention education for university students. Mayer’s Multimedia Learning
Theory made up the framework for the online learning environment in this study.
The results of the needs analysis that collected from the university students
in Turkey who are selected with sampling to represent the audience for online
learning have contributed to the design phase. In this study, an infertility
prevention online education environment designed as a 4-week education was
developed by explaining the theoretical basis and needs analysis results. As a
result; in the development of the online environment, different kind of visual
aids that will increase teaching were used in the environment of online
education according to Mayer’s principles of extraneous processing (coherence,
signaling, spatial contiguity,temporal contiguity, redundancy, expectation
principles), essential processing (segmenting, pre-training, modality
principles) and generative processing (multimedia, personalization, voice
prenciples). For example, the important points in reproductive systems’
expression were emphasized by visuals in order to draw learners’ attention and
the presentation of the information was also supported by the human voice. In
addition, because of the limited knowledge of university students in the
subject, the issue of female reproductive and male reproductive systems were
taught before preventable factors related to infertility. Furthermore, 3D video
and augmented reality application were developed in order to embody female and
male reproductive systems. In conclusion, this study aims to develop an
interactive Online Infertility Prevention Education in which university
students can easily access reliable information and evaluate their own level of
knowledge about the subject. It is believed that the study will also guide the
researchers who want to develop online education in this area as it contains
design-stage decisions of interactive online infertility prevention education
for university students.
Keywords: infertility , multimedia learning theory, online
education, reproductive health