Annenin Eğitim Durumuna Göre 6-18 Aylık Bebeklerde Ekran Süresinin Değerlendirilmesi


Akşehir F., Güldal A. D., Limnili G.

23. Aile Hekimliği Araştırma Günleri, İzmir, Türkiye, 19 - 20 Nisan 2024, ss.1-2, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Annenin Eğitim Durumuna Göre 6-18 Aylık Bebeklerde Ekran Süresinin Değerlendirilmesi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma

Feride Akşehir Taşdemir1, Gizem Limnili1, Azize Dilek Güldal1

1 Dokuz Eylül Üniversitesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, İzmir

 

Giriş: Çocuğun biyopsikososyal gelişimi en hızlı ilk 2 yaş içerisinde olmaktadır. Özellikle de santral sinir sisteminin gelişimi bu dönemde en hızlı şekilde ilerlemektedir. DSÖ 1 yaşın altındaki çocukların ekran maruziyetinin hiç olmaması, 1-2 yaş grubundaki çocukların ise; hiç ekrana maruz kalmamalarını, 2 yaşında ise günlük ekran maruziyetinin 1 saati geçmemesi gerektiğini söylemektedir. Yapılan çalışmalarda 2 yaşın altındaki çocuklarda mobil cihaz maruziyeti 2011‟de %10 iken 2013‟te %38 olarak saptanmıştır. Anne-babanın çocukla birlikte TV izlemesinin çocuğun toplam ekran maruziyetini artırdığı gösterilmiştir. Bu durum, anne ve babalara medya kullanımı konusunda eğitim verilmesinin önemi her geçen gün arttığını düşündürmektedir. Bu çalışmada amacımız 6-18 aylık bebeklerde, ekran (mobil telefon, tablet, televizyon ve bilgisayar) maruziyetini belirlemek, bu maruziyeti etkileyebilecek ailesel bazı faktörlerin annenin eğitimi ile ilişkisini değerlendirmektir.

 

Yöntem: Çalışma Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Aile Sağlığı merkezlerine kayıtlı olan 6-18 aylık ekran temaslı bebeği olan annelere yapılacaktır. Örneklem sayısı 122 katılımcı olarak tespit edilmiş olup randomizasyon sonucunda 61 katılımcıya ekran süresine yönelik eğitim verilerek değerlendirilecektir. Katılımcılara sosyodemografik veri anketi, araştırmacı tarafından literatür taranarak oluşturulan sorular, persentil eğrileri ve Erken Gelişim Evreleri Envanteri uygulanacaktır. 0.ay ,3.ay ve 6. aylarda anneler ve bebekler; araştırmacı tarafından hazırlanan sorular ve persentil eğrileri, Erken Gelişim Evreleri Envanteri açısından değerlendirilecektir. Araştırmacı tarafından hazırlanan sorularda ekran süresi ve türü, ekran maruziyetinin nedeni sorgulanacaktır.

 

Bulgular: Araştırmamız veri toplama aşamasındadır.

 

Sonuç: Araştırmamız veri toplama aşamasında olup birincil çıktısı müdahale grubunda ekran süresindeki oranın azalması ve mümkünse sıfırlanmasıdır.

 

Tartışma soruları:

·        Yöntem ve müdahale ile ilgili önerileriniz nelerdir?

·        Anne bebeğin ekran süresi kaydını nasıl tutabilir?

·        Başka hangi ölçek veya ölçekler uygulanabilir?

Evaluation of Screen Time in 6–18-Month-Old Infants According to Maternal Education Level: A Randomized Controlled Trial

Feride Akşehir Taşdemir¹, Gizem Limnili¹, Azize Dilek Güldal¹
¹ Department of Family Medicine, Dokuz Eylül University, İzmir, Turkey

Introduction:
The biopsychosocial development of a child is most rapid within the first two years of life. In particular, the development of the central nervous system progresses most rapidly during this period. The World Health Organization (WHO) recommends no screen exposure for children under 1 year of age and advises that children aged 1–2 years should ideally have no screen exposure, with a maximum limit of one hour per day at age 2. Studies have shown that screen exposure via mobile devices in children under the age of 2 was 10% in 2011 and rose to 38% in 2013. It has also been shown that parents watching TV with their children increases the total screen exposure of the child. This highlights the growing importance of educating parents about media use.
The aim of this study is to determine the screen exposure (mobile phone, tablet, television, and computer) in infants aged 6–18 months and to evaluate the relationship between maternal education and family-related factors that may affect this exposure.

Methods:
The study will be conducted with mothers of screen-exposed infants aged 6–18 months who are registered at the Dokuz Eylül University Family Health Education Centers. The sample size has been determined as 122 participants. Following randomization, 61 participants will receive education on screen time and be evaluated accordingly. Participants will complete a sociodemographic data questionnaire, and researcher-developed questions based on literature review, percentile curves, and the Early Developmental Stages Inventory (EDSI) will be administered.
Mothers and infants will be evaluated at baseline (month 0), month 3, and month 6 using the researcher-developed questions, percentile curves, and EDSI. The questions will address the duration and type of screen exposure, as well as the reasons for it.

Results:
Data collection is currently ongoing.

Conclusion:
Data collection is ongoing. The primary outcome of the study is to reduce screen time in the intervention group, ideally to eliminate it entirely.

Discussion Questions:

  • What are your recommendations regarding the method and intervention?

  • How can mothers keep a record of their infant’s screen time?

  • What other scales or inventories could be used?