İlkokul 1. Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyum ve Okula Hazır Bulunuşluklarının Değerlendirilmesi


KURTULUŞ ÇALIŞKAN G., Canbulat T.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.1, ss.254-280, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı ilkokul 1. sınıfa başlayan öğrencilerin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerini cinsiyet, yaş ve okul öncesi eğitim alıp almama durumlarına göre değerlendirmektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu İzmir ili Bornova ilçesindeki devlet ilkokullarında okuyan 362 ilkokul 1.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin okula hazır bulunuşluklarını belirlemek amacıyla “İlkokula Hazır Bulunuşluk Ölçeği”, okula uyumlarını belirlemek amacıyla “Okula Uyum Ölçeği” ve demografik bilgileri belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi SPSS istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda, ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluk ve okula uyum düzeylerinde cinsiyete göre anlamlı fark bulunamamıştır. Okul öncesi eğitim alan ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin okula uyumları ve okula hazır bulunuşlukları, okul öncesi eğitim almayan ilkokul 1. sınıf öğrencilerinden yüksek düzeydedir. 69-71 aylık ve 72 ay üzeri olan öğrencilerin okula uyum ve hazır bulunuşlukları, 60-68 aylık öğrencilerden yüksek bulunmuştur. 72 ay üzeri olan öğrencilerin okula uyum ve okula hazır bulunuşlukları 69-71 aylık öğrencilerden daha yüksek düzeydedir. Okula uyum ve okula hazır bulunuşluk arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur.
This research aims to evaluate the school compliance and school readiness levels of the students who start the first grade of primary school according to their gender, age, and whether they have received pre-school education. Survey model was used in the research. The sample group of the research consists of 362 primary school 1st-grade students studying in public primary schools in Bornova district of İzmir province. In the study, the "Primary School Readiness Scale" ” was used to determine the school readiness of primary school 1st grade students, "School Compliance Scale" to determine their school compliance, and a personal information form was used to determine their demographic information. The analysis of the data in the study was carried out using SPSS 24 Statistical Program. As a result of the research, no significant difference was found according to gender in the school readiness and school compliance levels of primary school first-grade students. School compliance and school readiness of primary school 1st-grade students who receive pre-school education are higher than that of primary school 1st grade students who do not receive pre-school education. School compliance and readiness of students aged 69-71 months and over 72 months were found to be higher than students aged 60-68 months. The school compliance and school readiness of the students who are over 72 months old are at a higher level than the students 69-71 months old. A positive and moderately significant relationship was found between school compliance and school readiness.