International Journal of Human Sciences, vol.9, no.2, pp.847-878, 2012 (Peer-Reviewed Journal)
The purpose of this study was to explore middle school teachers’ and students’ view about the secondary school entrance examinations (OKS and SBS). With this respect, the students’ and the teachers’ opinions about the necessity of the examinations, process of preparing for the examination, the students’ reactions to the others’ approaches to the examination, and the effects of the examinations on the students’ personal, social and academic lives were investigated. Qualitative research method was used in this descriptive study. The sample of the study included 24 middle school teachers and 65 middle school students from 6th to 8th grades. The data was collected by a semistructured interview form. According to the results approximately half of both students and teachers reported that the secondary school entrance examinations (OKS) were necessary, whereas this rate was very low during the period of SBS. Majority of the students reported that they were listening to the lessons during school hours and were taking educational tests outside school hours in order to prepare for the exams. Finally majority of both students and teachers reported that test taking is a major source of stress and have a negative impact on the students’ social lives.
Bu çalışmanın amacı ilköğretim ikinci kademe
öğretmen ve öğrencilerinin ortaöğretime geçiş
sınavları (OKS ve SBS) hakkındaki görüşlerini
değerlendirmektir. Bu bağlamda, öğretmen ve
öğrencilerin sınavların gerekliliği, sınava hazırlık
süreci, öğrencilerin çevrelerindeki bireylerin
sınava yönelik yaklaşımlarına verdikleri tepkiler
ve sınavların öğrencilerin kişisel, sosyal ve
akademik yaşamları üzerindeki etkilerine dair
görüşleri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma
deseni kullanılmıştır. Araştırmaya 24 ilköğretim
ikinci kademe öğretmeni ile 6.-8. sınıf
düzeylerinden 41 öğrenci katılmıştır. Araştırma
verileri yarı-yapılandırılmış görüşme formu
aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara
göre, öğrenci ve öğretmenlerin yaklaşık olarak
yarısına göre ortaöğretime geçiş sınavları (OKS)
gerekli iken SBS sınavı döneminde bu oran
oldukça düşüktür. Öğrencilerin çoğunluğu sınavlara hazırlanmak amacıyla okul saatlerinde
dersleri dinlediklerini, okul saatleri dışındaysa
test çözdüklerini belirtmişlerdir. Son olarak, hem
öğrenci hem de öğretmenlerin çoğunluğu
sınavın önemli bir stres kaynağı olduğunu ve
sosyal yaşamlarını olumsuz yönde etkilediklerini
bildirmişlerdir.