İlköğretim Okulu Öğrenci ile Öğretmenlerinin Ortaöğretime Geçiş Sistemine ilişkin Görüşleri


Creative Commons License

Şahin S., Uz Baş A., Sucuoğlu H., Fırat N.

International Journal of Human Sciences, cilt.9, sa.2, ss.847-878, 2012 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: International Journal of Human Sciences
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM), Index Copernicus, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.847-878
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı ilköğretim ikinci kademe öğretmen ve öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sınavları (OKS ve SBS) hakkındaki görüşlerini değerlendirmektir. Bu bağlamda, öğretmen ve öğrencilerin sınavların gerekliliği, sınava hazırlık süreci, öğrencilerin çevrelerindeki bireylerin sınava yönelik yaklaşımlarına verdikleri tepkiler ve sınavların öğrencilerin kişisel, sosyal ve akademik yaşamları üzerindeki etkilerine dair görüşleri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmaya 24 ilköğretim ikinci kademe öğretmeni ile 6.-8. sınıf düzeylerinden 41 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri yarı-yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğrenci ve öğretmenlerin yaklaşık olarak yarısına göre ortaöğretime geçiş sınavları (OKS) gerekli iken SBS sınavı döneminde bu oran oldukça düşüktür. Öğrencilerin çoğunluğu sınavlara hazırlanmak amacıyla okul saatlerinde dersleri dinlediklerini, okul saatleri dışındaysa test çözdüklerini belirtmişlerdir. Son olarak, hem öğrenci hem de öğretmenlerin çoğunluğu sınavın önemli bir stres kaynağı olduğunu ve sosyal yaşamlarını olumsuz yönde etkilediklerini bildirmişlerdir.

The purpose of this study was to explore middle school teachers’ and students’ view about the secondary school entrance examinations (OKS and SBS). With this respect, the students’ and the teachers’ opinions about the necessity of the examinations, process of preparing for the examination, the students’ reactions to the others’ approaches to the examination, and the effects of the examinations on the students’ personal, social and academic lives were investigated. Qualitative research method was used in this descriptive study. The sample of the study included 24 middle school teachers and 65 middle school students from 6th to 8th grades. The data was collected by a semistructured interview form. According to the results approximately half of both students and teachers reported that the secondary school entrance examinations (OKS) were necessary, whereas this rate was very low during the period of SBS. Majority of the students reported that they were listening to the lessons during school hours and were taking educational tests outside school hours in order to prepare for the exams. Finally majority of both students and teachers reported that test taking is a major source of stress and have a negative impact on the students’ social lives.