Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol.35, no.1, pp.109-114, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Objective: Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2),
the human coronavirus, was discovered in Wuhan, China's Hubei province,
during the pneumonia outbreak in January 2020. Countries have taken a lot of
serious preventions to control the disease. Adding the burden of the pandemic
to these, it affected the training process of many healthcare professionals in the
hospital and university.
Materials and Methods: In this study, we will evaluate the adaptation of our
clinic and our association to the electronic environment without interrupting
education as a result of new measures.
Results: Due to COVID-19 measures, social isolation education made
transition from face-to-face to online education a necessity. The operating
trainings in our clinic could not be done. The postponement of elective
operations in our hospital has delayed the trainings we received on case.
Congresses of associations have been moved to online platforms. Hybrid exam
alternatives were developed for proficiency exams. Conclusion: The results show that with the challenges posed by the COVID-19
pandemic, we are apparently entering a new phase of evolution these days,
which will create 4th generation universities in academia and higher education
that can be called “online and digital universities”. We look around the world,
we see similar examples. Although this online transformation brought about
by the pandemic provides a more attended, more accessible meeting and
information network as Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery, it has
led to a lag in applications where the practical aspect is also important. We can
improve ourselves by using digital opportunities for individual and social
development.
Keywords: Covid-19, Plastic Surgery, education
Amaç: İnsan koronavirüsü olan, şiddetli akut solunum sendromu
koronavirüsü 2 (SARS-CoV-2), Ocak 2020'deki pnömoni salgını sırasında
Çin'in Hubei eyaletinin Wuhan kentinde keşfedildi. O zamandan beri virüs
tüm dünyaya yayıldı. Hastalığın kontrolü için ülkeler ciddi önlemler aldı.
Bunlara pandeminin getirdiği yük de eklenince hastanedeki çalışma düzeni
yanı sıra, eğitim alan birçok sağlık çalışanının eğitim süreci de etkilendi.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada yeni önlemler doğrultusunda kliniğimizin ve
derneğimizin, eğitimi aksatmadan elektronik ortama adaptasyonunu örnekler
üzerinden değerlendireceğiz.
Bulgular: COVID-19 önlemleri nedenli sosyal izolasyon, yüz yüze eğitimden
çevrim içi eğitime geçişi zorunluluk haline getirdi. Kliniğimizde yapılan hasta
başı ve ameliyathane eğitimleri yapılamadı. Hastanemizde elektif
operasyonların askıya alınmasıyla vaka üzerinden aldığımız eğitimler de
askıya alınmış oldu. Derneklerin büyük kurultay ve kongreleri çevrim içi
platformlara taşındı. Yeterlilik sınavları için hibrit sınav alternatifleri
geliştirildi.
Sonuç: Bulgular gösteriyor ki COVID-19 salgınının getirdiği zorunluklarla
birlikte görünüşe göre bugünlerde, akademi ve yükseköğretimde “çevrim içi
ve dijital üniversiteler” olarak adlandırılabilecek 4. nesil üniversiteleri
yaratacak olan evrimin yeni aşamasına giriyoruz. Dünya geneline
baktığımızda da benzer örnekler görmekteyiz. Pandeminin getirdiği çevrim içi
dönüşüm Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi olarak daha çok katılımlı,
daha kolay ulaşımlı bir toplantı ve bilgi ağı sağlasa da pratik yönün de bir o
kadar önemli olduğu uygulamalarda, geri kalınmasına neden olmuştur.
Bireysel ve toplumsal gelişim için bilimde ve eğitimde tüm elektronik ve dijital
imkânları kullanarak kendimizi geliştirebiliriz.
Anahtar Sözcükler: Covid-19, Plastik Cerrahi, eğitim