COVID-19 salgını döneminde Plastik Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi Eğitimi


Ulukaya H. E., Çakmak S., Öztürk F. A., Özger M., Çağlı H. B., Atalmış S. E., ...More

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol.35, no.1, pp.109-114, 2021 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Objective: Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), the human coronavirus, was discovered in Wuhan, China's Hubei province, during the pneumonia outbreak in January 2020. Countries have taken a lot of serious preventions to control the disease. Adding the burden of the pandemic to these, it affected the training process of many healthcare professionals in the hospital and university. Materials and Methods: In this study, we will evaluate the adaptation of our clinic and our association to the electronic environment without interrupting education as a result of new measures. Results: Due to COVID-19 measures, social isolation education made transition from face-to-face to online education a necessity. The operating trainings in our clinic could not be done. The postponement of elective operations in our hospital has delayed the trainings we received on case. Congresses of associations have been moved to online platforms. Hybrid exam alternatives were developed for proficiency exams. Conclusion: The results show that with the challenges posed by the COVID-19 pandemic, we are apparently entering a new phase of evolution these days, which will create 4th generation universities in academia and higher education that can be called “online and digital universities”. We look around the world, we see similar examples. Although this online transformation brought about by the pandemic provides a more attended, more accessible meeting and information network as Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery, it has led to a lag in applications where the practical aspect is also important. We can improve ourselves by using digital opportunities for individual and social development. Keywords: Covid-19, Plastic Surgery, education 

Amaç: İnsan koronavirüsü olan, şiddetli akut solunum sendromu koronavirüsü 2 (SARS-CoV-2), Ocak 2020'deki pnömoni salgını sırasında Çin'in Hubei eyaletinin Wuhan kentinde keşfedildi. O zamandan beri virüs tüm dünyaya yayıldı. Hastalığın kontrolü için ülkeler ciddi önlemler aldı. Bunlara pandeminin getirdiği yük de eklenince hastanedeki çalışma düzeni yanı sıra, eğitim alan birçok sağlık çalışanının eğitim süreci de etkilendi. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada yeni önlemler doğrultusunda kliniğimizin ve derneğimizin, eğitimi aksatmadan elektronik ortama adaptasyonunu örnekler üzerinden değerlendireceğiz. Bulgular: COVID-19 önlemleri nedenli sosyal izolasyon, yüz yüze eğitimden çevrim içi eğitime geçişi zorunluluk haline getirdi. Kliniğimizde yapılan hasta başı ve ameliyathane eğitimleri yapılamadı. Hastanemizde elektif operasyonların askıya alınmasıyla vaka üzerinden aldığımız eğitimler de askıya alınmış oldu. Derneklerin büyük kurultay ve kongreleri çevrim içi platformlara taşındı. Yeterlilik sınavları için hibrit sınav alternatifleri geliştirildi. Sonuç: Bulgular gösteriyor ki COVID-19 salgınının getirdiği zorunluklarla birlikte görünüşe göre bugünlerde, akademi ve yükseköğretimde “çevrim içi ve dijital üniversiteler” olarak adlandırılabilecek 4. nesil üniversiteleri yaratacak olan evrimin yeni aşamasına giriyoruz. Dünya geneline baktığımızda da benzer örnekler görmekteyiz. Pandeminin getirdiği çevrim içi dönüşüm Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi olarak daha çok katılımlı, daha kolay ulaşımlı bir toplantı ve bilgi ağı sağlasa da pratik yönün de bir o kadar önemli olduğu uygulamalarda, geri kalınmasına neden olmuştur. Bireysel ve toplumsal gelişim için bilimde ve eğitimde tüm elektronik ve dijital imkânları kullanarak kendimizi geliştirebiliriz. Anahtar Sözcükler: Covid-19, Plastik Cerrahi, eğitim