Üstün/Özel Yeteneklilerin Eğitiminde STEAM Bütünleşik Öğrenme Modeli Yaratıcılığı Destekliyor Mu?


Balım S., Yürümezoğlu K.

ULUSLARARASI BİLİM, EĞİTİM, SANAT ve TEKNOLOJİ SEMPOZYUMU, İzmir, Türkiye, 22 - 25 Eylül 2022, ss.70

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.70
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda yapılan çalışmalar ile beraber hem yaratıcılığı geliştirmek hem de daha yaratıcı bireyler yetiştirmek için Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) eğitimine Sanat ve Tasarım eğitimini dahil etme hareketi ivme kazanmıştır. Günümüzde STEM’e sanatın ve tasarımın eklenmesi sadece bir trend değil gereklilik ve ihtiyaçtır. STEM’ e sanatın entegrasyonuyla STEAM’e dönüşen bütünleşik öğrenme modeli, eğitimde okul öncesi ve okul döneminde giderek daha yaygın kullanılan bir yapıya dönüşmüştür. STEAM bütünleşik öğrenme modeli , geleneksel disiplinlerin birbirleri içinde ya da birbirleri ile bağlantılı şekilde nasıl öğretileceğini temel alan aktif ve dinamik bir eğitim modelidir. STEAM bütünleşik öğrenme modeli ,geleneksel disiplinlerin farklı kombinasyonlarının birlikte uyum içinde çalışmasına, bireylerin keşfedilmemiş yeteneklerinin ortaya çıkmasına ve halihazırda bulunan yeteneklerinin de gelişmesine katkı sağlar. STEAM bütünleşik öğrenme modeli, bireylerin 21. yy önemli becerilerinden olan eleştirel düşünme, yaratıcılık, işbirliği ve iletişim becerilerini destekler ve geliştirir. Üstün/Özel yetenekli öğrenciler ise sahip oldukları entelektüel yapıları ve yüksek potansiyel akademik yetenek altyapılarıyla biçimlendirilmiş özel öğretim programlarına ihtiyaç duyarlar. Bu nedenle üstün /özel yetenekli öğrenciler için geliştirilen öğretim programların yaratıcı, eleştirel ve sorgulayıcı düşünme gibi üst düzey düşünme becerilerini içeren, içerikte derinlemeşme sağlayan, zorlayacı ve motive edici olmaları beklenmektedir. Bu kapsamda yapılan çalışma ile STEAM bütünleşik öğrenme modeliyle gerçekleştirilen öğretim uygulamaları, deneyimleri ve sonuçlarının modelin üstün/özel yetenekli öğrencilerde yaratıcılık gelişimine etkisinin olup olmadığı ele alınacaktır. Ayrıca çalışma kapsamında üstün/özel yetenekli öğrenciler için geliştirilmesi plananlanan modeler için öneriler sunulacaktır.