Matematik Öğretmeni Adaylarının Derslerinde kullandıkları Limit Kavramına Özgü Öğretim Stratejileri


Kula S., Bukova Güzel E.

Milli Eğitim, cilt.206, ss.160-186, 2015 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 206
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.160-186
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmeni adaylarının derslerinde kullandık- ları limit kavramına özgü öğretim stratejilerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden biri olan özel durum çalışması deseninden yarar- lanılmıştır. Çalışma son sınıf dört ortaöğretim matematik öğretmeni adayı ile gerçekleş- tirilmiştir. Veriler, katılımcıların limit kavramına yönelik hazırladıkları ders planların- dan, derslerinin video kayıtlarından ve yarı-yapılandırılmış görüşmelerin ses kayıtla- rından derlenmiştir. Katılımcıların öğretimlerinde kullandıkları limit kavramına özgü öğretim stratejileri konuya özgü gösterimler ve konuya özgü etkinlikler bağlamında incelenmiştir. Limit kavramına özgü kullanılan gösterimler (a) şekilsel, (b) sayı doğru- su, (c) tablo, (d) grafiksel, (e) cebirsel ve (f) sözel gösterimler şeklindedir. Konuya özgü etkinlikler ise (a) oyun, (b) günlük yaşam örneği, (c) animasyon, (d) görsellerle destek- lenmiş senaryo, (e) analoji, (f) Escherin resimleri, (g) farklı bilim dalları, (h) polinom fonksiyonlarda limit değerini tartışma ve (i) limite ilişkin özelikleri pekiştirme olarak gruplandırılmıştır. Katılımcıların sıklıkla kullandıkları gösterim şekilleri sözel ve cebir- sel gösterimler olmuştur. Katılımcılar limit kavramını ağırlıklı olarak ilk derslerinde günlük yaşamla ilişkilendirmişler ve kendileri ile yapılan görüşmelerde bu stratejiyi ter- cih etme sebeplerini, öğrencilerin limit kavramını daha iyi anlayabilmelerini sağlamak olarak belirtmişlerdir.
The purpose of this study is to investigate the topic-specific strategies used by the mathematics student teachers in their lessons on the limit concept. The participants were four secondary mathematics student teachers in the final year of mathematics teacher education program. The data were obtained from the participants lesson plans, video recordings of their lessons in which they taught the concept of limit, and from semi-structured interviews. Limit-specific strategies used by participants on their teach- ing examined under limit-specific representations and limit-specific activities. Limit- specific representations were categorized as (a) figural, (b) number line, (c) tabular, (d) graphical, (e) algebraic, and (f) verbal. Limit-specific activities were categorized as (a) game, (b) real life examples, (c) animation, (d) scenario supported by visuals, (e) ana- logy, (f) Escher s paintings, (g) other disciplines, (h) discussing the limit of the polyno- mial functions, and (i) reinforcing the properties of limit. The most used limit-specific representations by participants were verbal and algebraic representations. The partici- pants related to the limit concept with the real life generally on their first lesson and they stated in the interview the reason why they preferred this strategy was to provide better understanding of students on limit concept.