Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi,, vol.24, no.2, pp.45-55, 2010 (Peer-Reviewed Journal)
Objective: In the era of advanced technology and science the content and structure of
the curriculum of medical laboratory technician (MLT) programs, which are located
under schools of vocational education in health services (SVEHS) should be developedaccording to communities needs and sector’s expectations. This study was aimed to
define the necessary knowledge and skills according to the expectations of the sector,
and to formulate the gaps between its theoretical and practical parts.
Material and method: The study frame consisted of 366 health care institutions
wich employ MLTs and located within 8 districts of the Metopolitan City of İzmir.
Sample size was defined as 85 institutions. Sector representative’s (SP) expectation
were investigated by a questionair form which was developped according to national
occupational standards and curriculum contents. Structural charecteristics of the
institutions were also examined. Questionaires were distributed to health institutions
representatives and collected back by study asistants. Sector representatives
expectations were studied under three headings: Fundamental Medical Knowledge
(FMN), Supportive Knowledge and Skills (SKS), Fundamental Occupational
Knowledge and Skills (FOKS).
Results: Access rate was 86%. SK’s expectations under FMN, SKS and FOKS were
transformed into quantitative form in order to facilitate the comparisons and the figures
were calculated respectively as 60.4 ± 15.2; 75.5 ± 15.2; 83.1± 11.1. Outpatient clinics,
institutions which employ less then four MLTs and private sector institutions’
expectations under FMN were higher (respectively 0,0001, 0,01 ve 0.01) than others.
Conclusion: This study presents a set of important data which would be useful in the process of defining insufficiencies of curriculum and gaps between knowledge and skills.
Amaç: Teknoloji ve bilimin hızla geliştiği dünyamızda mesleki eğitim kalkınmanın vazgeçilmez unsurlarından biri haline gelmiştir. Sağlık işkoluna insan gücü yetiştiren sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları kapsamında bir ön lisans eğitimi olan “tıbbi laboratuvar teknikerliği” (TLT) programının eğitim içeriği ve yapısının toplumsal gereksinimler ve beklentilerle örtüşmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada TLT’nin sahip olması gereken bilgi ve beceriler hakkında sektörün beklentilerinin ortaya konması, kuramsal ve uygulamalı bilgideki eksikliklerin tanımlanması ve beklentilere yanıt verebilecek bir müfredat oluşturulması amaçlanmıştır. Gereç ve yöntem: Çalışma İzmir Metropolitan alanında yer alan 8 ilçe içinde etkinlik gösteren ve TLT istihdam eden 366 sağlık kuruluşu içinden belirlenen 85 kurumda yürütülmüştür. Veri, kurumların yapısal özellikleri ve TLT eğitimine ilişkin beklentilerini sorgulayan anketler aracılığı ile elde edilmiştir. Beklenti değerlendirme formları meslek standartları ile müfredat içeriklerinden yararlanılarak oluşturulmuştur. Formlar anketörler aracılığı ile kurumların sorumlularına ulaştırılmış ve toplanmıştır. Sektörün beklentileri “temel tıbbi bilgiler” (TTB) , “destekleyici tıbbi bilgi ve beceriler” (DTBB) ve “temel mesleksel bilgi ve beceriler” (TMBB) başlıkları altında irdelenmiştir. Bulgular: Örneğin %86’sına ulaşılmıştır. Sektör temsilcilerinin TTB, DTBB ve TMBB konusundaki beklentileri değerlendirmeyi kolaylaştırabilmek için nicel biçimde ifade edilmiştir (sırasıyla 60,4 ± 15,2; 75,5 ± 15,2; 83,1 ± 11,1 puan). Ayaktan sağlık hizmeti sunanlar, 1-4 arası tekniker çalıştıran kurumlar ve özel sektöre ait kurumların temsilcilerinin TTB beklentileri diğerlerine göre anlamlı olarak yüksektir (sırasıyla p: 0,0001, p: 0,01 ve p: 0,01). Sonuç: Bu çalışmada sektörün TLT eğitiminden beklentileri konusunda önemli veriler elde edilmiştir. Bu veriler TLT eğitiminde kuramsal ve uygulamaya yönelik eksikliklerin saptanması için katkı sağlayabilecektir