"OPERA SANATI VE HERMENEUTİK- IL POSTINO ÖRNEĞİ"


Aktuğ E.

ASOS, sa.120, ss.25-35, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: ASOS
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.25-35
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Şilili yazar Antonio Skármeta’nın, Ardiente paciencia başlıklı romanından, Il Postino adıyla önce sinemaya daha sonra da opera sahnesine aktarılan eser, metin ve müzik yoluyla, dünyamızı okumanın veya yeniden incelemenin gerekliliğini, yorumlama stratejilerimizi, dilin ekolojik, çevresel bağlam ve koşullarını gözler önüne serer (Randall, 2017). Metin, esasen anlatının dilsel karmaşıklığıyla ilişkili olarak, kendi yorumlama etkinliğimizin bilinçli farkındalığıyla bizi karşı karşıya getirir. Başkarakterin sorgulamaları, zamansal ve tarihsel olarak dilbilimsel terimlerle ve müzikal temalarla belirginleşir. Opera sanatında hermeneutik, müzikal kompozisyonla tekstin semantik kavramlarını açıklamaya ve kompozitörün bakış açısını izleyiciye iletmeye yardımcı olan bir bilim olarak varlık gösterir. Operanın kompozitörü ve librettisti Daniel Catán, sözcükleri ve müziği işleyiş biçimi ile Neruda’nın şiirlerine romandan ya da filmden daha fazla vurgu yapar. Çalışmaya konu olan Il Postino başlıklı opera, Wilhelm Dilthey, Martin Heidegger, Hans- Georg Gadamer gibi filozofların hermeneutik ile ilgili söylemleri doğrultusunda incelenmiştir.