VI. Uluslararası X. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi, İzmir, Türkiye, 21 - 23 Ekim 2021, ss.259-261
Amaç: Ülkemizde lise ve üniversiteye geçişte merkezi sınav sistemi uygulanmaktadır. Özellikle ergenlik dönemi
sorunlarına ilave olarak geleceğini belirleme de performans gösterilmesi gereken üniversite sınavı öğrenciler
için stresli bir süreç olmaktadır [1,2]. Planlı çalışma ve zaman kullanımı ise stresle baş etmede katkı sağlayıcı
olabilmektedir [3]. Hemşirelerin toplum ruh sağlığını koruma ve geliştirmede önemli rolleri bulunmakta olup
ergenlik dönemi ruh sağlığı riskleri açısından önemlidir. Bu tanımlayıcı çalışma 6 ay içinde üniversite sınavına
girecek lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygı ve zaman yönetimi beceri düzeylerini incelemek ve zaman yönetim
becerisi ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Gerekli izinler alınarak bir ilçede gerçekleştirilen çalışmada lise son sınıf öğrencisi olan 1560
kişi evreni, ulaşılabilen ve çalışmaya katılmayı kabul eden 869 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Veri toplama
aracı olarak öğrencileri tanıtıcı bilgi formu ile, Spielberger tarafından geliştirilen 20 soruluk “sınav kaygısı ölçeği”
ve Britton ve Tesser tarafından oluşturulmuş 27 soruluk “zaman yönetimi envanteri” kullanılmıştır. Türkçe’ye
uyarlaması yapılmış bu ölçekler okul yönetimlerinin uygun gördüğü sınıflarda gönüllü öğrenciler tarafından
doldurulmuştur. Veriler SPSS programında ikili değişkenlerde t testi, çoklu değişkenlerde tek yönlü varyans analizi
testleri ile değerlendirilmiştir. Örneklemde ölçeklerin Cronbach alfa değerleri; zaman yönetimi envanteri için
0.85, sınav kaygısı ölçeği için 0.87 hesaplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %60.6’sı kız, %52’si 2 kardeş, yarısının aile eğitim düzeyi düşüktür. Yaklaşık yarısı akademik
başarısını iyi olarak bildirmiş ve sınava hazırlık için ilave destek eğitim almaktadır. Öğrencilerin %32.5’i her akşam
3 st ve üzeri ders çalışmakta olup %36’sının uyku düzeni ve kalitesi iyi olarak tanımlanmıştır. Öğrencilerin zaman
yönetimi ölçeği puanı ortalama 77.01±14.73 (29-122), sınav kaygısı ölçeği puanı ortalama 44.77±12.31 (20-115)
saptanmıştır. Öğrencilerin sadece %22.6’sı sınav stresinden etkilenmediğini belirtmiştir. Bağımsız değişkenlere
göre ölçek puanları incelendiğinde; kızlarda, ikiden fazla kardeşi olanlarda sınav kaygısı puanı daha yüksek
saptanmıştır. Okul başarısı iyi ve ders çalışma saati fazla olanlarda zaman yönetimi puanları daha yüksek, sınav
kaygısı düzeyleri daha düşüktür ve tüm bu farklılıklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Ayrıca
sınav kaygısı ölçeği ile zaman yönetimi envanteri arasındaki korelasyon incelendiğinde ters yönde hafif düzeyde
anlamlı ilişki (r= -.28; p<0.01) saptanmıştır.
Tartışma: Sonuç olarak, çalışma sonuçlarına göre; öğrencilerin sınav kaygısı ve zaman yönetimi beceri düzeyleri
orta düzey olarak değerlendirilebilir. Kız öğrencilerde ve akademik başarısı düşük olanlarda sınav kaygısının
daha fazla olması literatür ile uyumlu olup, zaman yönetimi becerisi sınav kaygısını azaltmada etkili bir faktör
olarak belirtilmektedir [1,2,3].