8. Yapı Mekaniği Laboratuvarları Çalıştayı, Eskişehir, Türkiye, 14 - 15 Ekim 2022, ss.192-197
Kültürel mirasın önemli bir bölümünü oluşturan tarihi yığma yapıların korunması ve gelecek
nesillere güvenle aktarılması hayati değerdedir. Depremler sonrası tarihi yığma binalarda
gerçekleştirilen hasar gözlemleri, bu yapıların düzlemdışı doğrultudaki zayıflığını ortaya
koymaktadır. Çeşitli duvar türleri için düzlemdışı ötelenme-hasar ilişkisi kullanılarak binaların
hasar görebilirliğinin şekil değiştirme esaslı bir yaklaşımla belirlenmesi mümkün olabilir. Sunulan
çalışmada, Dokuz Eylül Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü ve Vakıflar Genel Müdürlüğü iş
birliğiyle tamamlanan büyük ölçekli yığma duvar testlerinin sonuçları paylaşılmıştır. Duvar
numuneleri, referans alınan bir tarihi yapının özellikleri göz önünde bulundurularak iki ve üç
tabakalı kuru ve harç birleşimli olarak tasarlanmış ve inşa edilmiştir. Düzlemdışı yarı-statik
çevrimsel yükler altında test edilen U şekilli numunelerin hasar durumları ve karşılık gelen ötelenme
limitleri incelenmiş ve deneysel ötelenme oranları literatüre önerilmiştir.
The preservation and safely transfer to future generations of historical masonry structures, which
constitute an important part of cultural heritage, is crucial. Damage observations of historical
masonry buildings after earthquakes revealed the weakness of these structures in the out-of-plane
direction. It may be possible to assess the vulnerability of buildings with a displacement-based
approach by using the out-of-plane drift-damage relationship for various wall types. In the
presented study, the results of large-scale masonry tests completed in cooperation with Dokuz Eylul
University Civil Engineering Department and The General Directorate of Foundations are shared.
The wall specimens were designed and constructed as a combination of two and three leaves of dry
and mortar jointed walls, taking into account the characteristics of a reference historical building.
The damage states and the corresponding drift limits of U-shaped specimens, tested under out-ofplane quasi-static cyclic loads, were examined and suggested to the literature.