Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, vol.8, no.Özel Sayı, pp.348-370, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
In recent years, Virtual Reality
(VR) applications have become quite widespread and developed. As in other
fields, sound and music are closely affected by this situation. Sound and music
production/design models have been placed in multi-purpose VR studies much more
realistic than before, which increased especially during and after the Covid-19
pandemic. Undoubtedly, all VR studies from past to present, from cyberspace to
metaverse, have significantly contributed, and these studies are continuing at
full speed. In particular, the gaming industry guides almost all the multimedia
fields, including sound and music.
In this study, the basic terms and
concepts related to VR studies involving up-to-date virtual environment
techniques and methods are explained. Then, the methods regarding the
interaction between objects and the interactive procedural sound design process
in the context of electronic music performance in VR are evaluated, and a
virtual performance space where these methods are used together is designed.
The user can navigate in this space called the Interactive Music Room‡, using
VR goggles and controllers, and can produce sound by interacting with two
electronic instruments in the room. The application, in which the procedural
sound production technique comes to the fore, is implemented using the Unity
game engine and Chunity plugin.
Son yıllarda Sanal Gerçeklik (SG)
uygulamaları oldukça yaygınlaştı ve gelişti. Diğer alanlarda olduğu gibi ses ve
müzik de bu durumdan yakından etkilendi. Özellikle Covid-19 salgını sırası ve
sonrasında artan çok amaçlı VR çalışmaları, ses ve müzik üretim/tasarım
modellerini eskiye göre çok daha gerçekçi olarak sanal ortam içine yerleştirmiş
durumda. Bunda kuşkusuz cyberspace’den metaverse’e kadar
geçmişten günümüze tüm sanal ortam ve çalışmalarının katkısı büyük ve bu
çalışmalar tüm hızıyla halen sürüyor. Özellikle oyun sektörü, ses ve müziği
içine alan çoklu ortam alanlarının hemen hepsine kılavuzluk eder durumda.
Bu çalışmada, SG özelinde günümüz
sanal ortam teknik ve yöntemlerini içeren çalışmalarla, ilgili temel terim ve
kavramlar anlatılarak; sanal ortam elektronik müzik performansı bağlamında nesnelerin
etkileşimli bir yordamsal ses tasarım süreci ile ne şekilde
ilişkilendirilebileceğine yönelik yöntemler değerlendirilmiş, bu yöntemlerin
bir arada kullanıldığı sanal bir performans mekânı tasarlanmıştır. Kullanıcı,
bir SG gözlüğü ve kontrolcüler aracılığıyla Etkileşimli Müzik Odası‡ olarak adlandırılan
sanal bir mekânda gezinebilmekte ve odada yer alan iki elektronik çalgı ile
etkileşerek ses üretebilmektedir. Yordamsal ses üretim tekniğinin ön plana
çıktığı bu uygulama, Unity oyun motoru ve Chunity eklentisi
kullanılarak hazırlanmıştır.