EDEBİYAT DERSLERİNDE MEDYA ENTAGRASYONU: BİR ALMAN GENÇLİK ROMANI ÖRNEĞİ


Kul A.

Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.13, sa.25, ss.256-272, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Medya uzun zamandan beri eğitim ile ilgili tartışmaların odak noktası olmuştur. Bu anlamda, medyanın derse entegrasyonunu ele alan pek çok makale bulunmaktadır. Ancak, edebiyat derslerinde medyanın kullanımına özel olarak değinen çok az sayıda çalışma bulunmaktadır. Edebiyat öğretimi için bütünleştirici bir yaklaşıma odaklanan bu çalışma ile bu alandaki eksikliğin giderilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında önerilen bütünleşik yaklaşım, edebiyat ve film medyası arasındaki bağlantı noktalarından yola çıkarak, film türünün dördüncü bir edebi tür olarak ele alınmasına ve bu türün edebiyat dersleri için verimli hale getirilmesine odaklanmaktadır. Bu anlamda, bu çalışmanın amacı hem geleneksel edebiyat hem de genç film didaktiğinden yararlanan, medyanın katma değerini kullanan, işbirliğine dayalı yenilikçi bir öğretim yaklaşımı geliştirmektir. Bu noktadan hareketle çalışmada, medya-bütünleştirici edebiyat öğretiminin avantajları ve hedefleri de dahil olmak üzere bütünleştirici perspektifleri tartışırken, özellikle film ve edebiyat türlerinin anlatı benzerliklerine sahip olması nedeniyle, film türündeki medya yapımlarına odaklanılmıştır. Bu bağlamda çalışmanın temelini edebi eserlerin film uyarlamaları oluşturmaktadır. Bu uyarlamalar, karşılaştırmalı bir bakış açısının kullanılabileceği en uygun medya türleridir. Finn Ole-Heinrich'in Räuberhände romanının ve aynı adlı film uyarlamasının paralel olarak incelenmesine yönelik didaktik değerlendirmelere dayanan bu çalışmada, film türü ile bütünleştirilmiş bir edebiyat dersine dair yeni bir öğretim yaklaşımı sunulmuştur. Alana dair çalışmalar incelendiğinde, adı geçen kitap ve film için ayrı ayrı didaktik önerilerin sunulduğu ders uygulamaları bulunabilirken, her iki medya türünün edebiyat derslerinde paralel olarak ele alınmasına yönelik herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Bu açıdan bu makale, edebiyat derslerine medya türlerinin entegrasyonu konusunda öncü bir çalışma niteliğinde olup, gelecekte bu alanda yapılacak olan farklı çalışmalara ilham kaynağı olabilir.
Media has long since found its place in the didactic debate. In this sense, there are many articles that deal with media integration in the classroom. However, there are only a few works that refer specifically to the use of media in literature lessons. This desideratum is to be remedied with the following article, which focus on an integrative concept for teaching literature. The proposed concept is substantiated by the parallels between the mediums of literature and film, enticing us to consider film as a fourth literary genre and to leverage its potential in enriching literature lessons. In this sense, the following article is intended as a cooperative initiative with the aim of developing an innovative teaching approach that benefits from both traditional literature pedagogy and contemporary film studies and makes use of the value of multimedia resources. When discussing integrative perspectives, including the advantages and goals of media-integrative literature teaching, the focus will be on filmic media productions, especially as films and literature have many narrative analogies. Film adaptations of literature are accorded particular importance. These appear to be adequate media with which contrastive perspectives can be opened up. The exemplary presentation of teaching approaches developed according to the concept of film-integrative literature teaching is based on didactic considerations on the parallel treatment of Finn Ole-Heinrich's novel The Boy with the Robber's Hands and its film adaptation of the same name. While separate didactic suggestions can be found for the book and the film, there is as yet no treatise on the parallel development of both media in literature lessons. In this regard, the article may provide pioneering work and act as a source of inspiration for further media-integrative concepts for literature lessons.