INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL AND ECONOMIC STUDIES, vol.5, no.1, pp.78-97, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
The study aims to explore the transformative potential of generative artificial
intelligence within higher education, particularly in the tourism sector, and
investigate students' perspectives. This involved conducting focus group
discussions with nine tourism management students who had attended four training
seminars and possessed basic knowledge of the subject. The outcomes of these
discussions, covering students' views on the impact of generative artificial
intelligence on academic performance, critical thinking, and research skills, its
contribution to post-graduation capabilities, and potential challenges, were
subjected to content analysis. Among the primary research findings was that
students perceive generative artificial intelligence as an auxiliary tool to enhance
their learning experiences, academic performances, and future employability.
Consequently, the study proposed recommendations to higher education
institutions and educators, contributing both literature and practical insights for a
generative artificial intelligence-centric approach
Bu araştırmada yaratıcı yapay zekanın turizm alanı başta olmak üzere
yükseköğretimde dönüştürücü potansiyelinin kullanımına ilişkin öğrencilerin bakış
açılarının ortaya konması amaçlanmıştır. Bu kapsamda dijital dönüşüm ve yapay
zekâ uygulamaları hakkında dört eğitim seminerine katılmış, konuyla ilgili temel
bilgiye sahip turizm işletmeciliği bölümünden dokuz öğrenci ile odak grup
görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin yaratıcı yapay zekanın akademik
performanslarına, eleştirel düşünme ve araştırma becerilerine etkisi, mezuniyet
sonrası yeteneklerine katkısı ve muhtemel zorluklar ile ilgili görüşleri içerik
analizine tabi tutulmuştur. Öğrenciler yaratıcı yapay zekanın öğrenim
deneyimlerini, akademik performanslarını ve gelecekte işe alım ve
performanslarını geliştirmek için çeşitli açılardan bir fırsat oluşturacak yardımcı
araç olarak görmeleri temel araştırma bulguları arasında yer almaktadır. Bu
kapsamda eğitim kalitesinin geliştirilmesi için alanyazına ve uygulamaya yönelik
yükseköğretim kurumlarına ve eğiticilere yaratıcı yapay zeka merkezli bir çerçeve
sunulmuştur.