II. ULUSLARARASI SELANİK SANAT VE TASARIM SEMPOZYUMU VE SERGİSİ, Thessaloniki, Yunanistan, 1 - 02 Mart 2024, cilt.1, sa.1, ss.19-20, (Özet Bildiri)
HALI ATÖLYESİ; GÜNCEL SANAT EĞİTİMİ İÇİN BİRLİKTE ÖĞRENME VE
KOLEKTİF ÜRETİM ÖNERİSİ
Dr. Öğr. Üyesi Borga KANTÜRK, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim
Bölümü, İzmir
borga.kanturk@deu.edu.tr
ÖZET
Halı Atölyesi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nin sanatçı ve akademisyen Gülçin Aksoy tarafından yürütülmüş atölye mekânının adıdır. Dokuma ve diğer el sanatlarına odaklı yaratıma olanak veren bir eğitim alanı olarak tasarlanmıştır. Aksoy 1998’de atölyenin başına geçtiğinde, eğitim stratejisini, mekânın teknik olanaklarına odaklı dersler haricinde de kullanılan alternatif bir buluşma alanı yaratmak üzerine kurar, Yapıyı sadece ders içi üretimler için kullanılan bir mekânın ötesinde öğrenciler ve sanatçılar tarafından çok amaçlı kullanılabilecek bir ortak alana dönüştürmeye çalışır. Üniversite içerisinde alternatif bir buluşma mekânına dönüşen stüdyo, farklı disiplinlerden sanat öğrencilerinin buluşma yeri haline gelir. Aksoy, davet edilen sanatçılar ve öğrenciler tarafından kolektif üretim ve tartışma ortamının yaratıldığı, içerisini dışarıya taşıyan, ders öğretisi, kariyer, müfredat, başarılı, başarısız teknik kodlarının dışında bir ortaklaşmayı hedefleyen zemin oluşturulur.
Günümüz Üniversitelerindeki kredi ve saat odaklı ders sistemi, özellikle sanat öğrencilerinin, ders yükü, ders saati gibi belirlenmiş sınırlara sıkıştırılmaları gibi problemli bir durum oluşturur. Kısa bir zaman dilimine sıkıştırılmış ders müfredatı ve dönem sonu başarı notu alacak kadar deneyim ve üretim talebine cevap verebilme beklentisi, öğrencilerinin zaman ve üretim arasındaki o kritik limiti çabucak olabildiğince risk almadan çözmeye çalışmalarına sebep olur. Bu nedenle de kimi öğrencilerin üretimlerini tutarlı bir şekilde sürdürememelerine, sanat icra etme deneyimi içselleştirmemelerine sıklıkla tanık oluruz. Halı Atölyesi’nin öğrencilere en büyük katkısı; derslerin yarattığı kısıtlayıcı handikapları birlikte aşmanın yollarının arandığı ortak bir deneyim/üretim alanı olmasıdır. Burası kolektif üretimlerin, katılımcı performansların okul dışarısında da izleyicilerle buluşabilmesine ve sürdürülebilmesine olanak tanıyan diyalog ve tartışmaların yaşandığı, olabildiğince açık bir atölye/mekândır.
Anahtar Kelimeler: Birlikte Öğrenme, Disiplinlerarasılık, Güncel Sanat, Sanat Pedagojisi, Kolektif Üretim
TAPESTERY STUDIO; CO-LEARNING AND COLLECTIVE PRODUCTION PROPOSAL FOR CONTEMPORARY ART EDUCATION
ABSTRACT
Tapestry Studio is the name of the workshop space of Mimar Sinan Fine Arts University run by artist and academician Gülçin Aksoy. It is designed as an educational space that allows creation
II. ULUSLARARASI SELANİK SANAT VE TASARIM SEMPOZYUMU
15
focused on weaving and other handicrafts. When Aksoy took over the studio in 1998, he based his educational strategy on creating an alternative meeting space that could be used outside of classes focused on the technical possibilities of the space. She tried to transform the building into a common area that could be used for multi-purposes by students and artists, beyond a space used only for in- class productions. The studio, which turns into an alternative meeting place within the university, becomes a meeting place for art students from different disciplines. Aksoy, invited artists and students create a ground where an environment of collective production and discussion is created, which brings the inside to the outside and aims for a commonality outside the codes of course teaching, career, curriculum, successful and unsuccessful technical codes.
The credit and hour-oriented course system in today's universities creates a problematic situation, especially for art students, where they are squeezed into determined limits such as course load and course hours. The course curriculum compressed into a short period of time and the expectation of being able to respond to production demands and experience enough to receive a final grade of success at the end of the semester cause students to try to solve that critical limit between time and production as quickly as possible, without taking any risks. For this reason, we often witness some students not being able to sustain their production consistently and not internalizing the experience of performing art. The biggest contribution of the Tapestry Studio to students is; It is a common experience/production area where ways to overcome the restrictive handicaps created by the courses are sought together. This is a workshop/space that is as open as possible, where dialogues and discussions take place, allowing collective productions and participatory performances to meet and continue with audiences outside the school.
Keywords: Learning Together, Contemporary Art, Art Pedagogy, Collective Production, Interdisciplinarity