STANİSLAVSKİ’NİN FİZİKSEL AKSİYONLAR YÖNTEMİ İLE STELLA ADLER’İN YÖNTEMİNDE MEKÂN ANLAYIŞININ KARŞILAŞTIRILMASI


Leylak A., Güngör İ.

EFES INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS-II, İzmir, Turkey, 21 - 23 February 2025, pp.225-233, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.225-233
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Bu çalışma, Stanislavski’nin Fiziksel Aksiyonlar Yöntemi ile Stella Adler’in oyunculuk

yaklaşımını mekân bağlamında karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Oyuncuların mekân algısına

boyut kazandırıp genişleterek sahne üzerindeki yaratıcı süreçlerini daha bilinçli bir şekilde

yönetmelerine katkıda bulunmayı odağa alan araştırmada, Lefebvre’nin Mekânın Üretimi adlı

eserinde ortaya attığı fiziksel, zihinsel ve toplumsal mekân sınıflandırması bir çerçeve olarak

kullanılmıştır. Çalışma bu çerçeve merkezinde, mekânın oyuncu tarafından nasıl ele

alınabileceğine iki farklı pratisyenin örneklemi üzerinden bakarak, oyunculuk

performanslarını şekillendirmede mekâna dair bir bakış açısı oluşturmanın önemini

vurgulamaktadır.

Stanislavski, eylem, doğaçlama ve duygunun oyunculuk üzerindeki etkisi üzerine

yoğunlaşmış ve mekânı, oyuncunun fiziksel eylemlerini şekillendiren bir unsur olarak ele

almıştır. Adler ise, Stanislavski’nin yöntemini kendi yaklaşımıyla harmanlayarak mekâna dair

daha geniş ve toplumsal bir perspektif sunmuş; oyuncunun toplumsal bağlamını mekânla

ilişkilendirmiştir. Çalışma iki uygulamacının fikirlerini karşılaştırmalı olarak ele alarak

fiziksel mekânın oyuncunun bedensel algılarını harekete geçirdiğini, zihinsel mekânın hayal

gücünü desteklediğini ve anın mekânının sahne üzerindeki gerçeklik algısını güçlendirdiğini

ortaya koymaktadır. Bunların yanında toplumsal mekânı tanımlayan oyuncunun, hem oyun

kişisi hakkında önemli bir veri edindiğinin, hem de oyun kişisinin içinde yaşadığı toplumsal

yapıdan bağımsız değerlendirilmemesi gerektiğinin altını çizmektedir.

Çoklu veri kaynaklarının analizi ile yürütülen bu nitel araştırmada literatür taraması ve

karşılaştırmalı analiz yöntemleri kullanılmış; Stanislavski ve Adler’in yaklaşımlarındaki

mekân algısı, Lefebvre’nin mekân sınıflandırması bağlamında analiz edilmiştir. Sonuç olarak,

Stanislavski ve Adler’in oyunculuk anlayış ve egzersizlerindeki mekân ögesinin Lefebvre’nin

teorik mekân sınıflandırmasıyla ilişkilendirilerek oyuncular için farkındalık geliştirmeye

yönelik pratik önerilere dönüşebileceği gösterilmiştir. Bu çalışma ile varılan bulgularla,

oyuncunun çalışma sürecinde mekân bağlamının katmanlı ele alınması sayesinde,

oyuncuların sahne üzerindeki varoluşlarını derinleştirmelerinin mümkün olduğu gösterilmeye

çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Oyunculuk, Stanislavski, Stella Adler, Mekân, Lefebvre, Mekânın

Üretimi