13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi, Sivas, Turkey, 10 - 12 May 2018
Bu çalışmanın amacı Roman çocukların eğitime erişimlerine ve bu kapsamda erişimleri önündeki engellere ilişkin lisansüstü eğitim gören öğrencilerin düşüncelerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma desenle-rinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları maksimum çeşitlilik örnekleme tekniği ile Dokuz Eylül Üniversitesi eğitim fakültesinde farklı anabilim dallarında lisansüstü öğrenim gören 46 öğrenci-den oluşmaktadır. Araştırma verileri Roman çocukların eğitime erişimlerine ve erişim engellerine ilişkin soruları içeren bir yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve betimleyici bir biçimde çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların büyük çoğunluğu Roman çocukların eğitime erişemediklerini, çeşitli engellerle karşılaştıklarını ileri sürmüşler ve bu engelleri ‘Ekonomik faktörler, Roman aile yapısı, Ayrımcı ve dışlayıcı uygulamalar, Sosyal devlet yapısı ile ilgili sorunlar ve Öğrenilmiş çaresizlik’ başlıkları altında tanımlamış-lardır. Bu doğrultuda, Türkiye’de eğitim politikalarının Romanlar da dahil olmak üzere diğer etnik azınlıkları da içine alaca şekilde yeniden yapılandırılması gerekmektedir. Bu kapsamda, öncelikle Romanların ekonomik du-rumlarının iyileştirilmesi, fırsat ve imkan eşitliğinin gerçek anlamda sağlanması, Romanlara yönelik ayrımcı ve dışlayıcı uygulamalara karşı önlem alınması önerilebilir.