Ders Değerlendirme Sürecinde Öğrenci Geribildirim Sisteminin Tasarımı: Dokuz Eylül Üniversitesi Örnek Olay Çalışması


Creative Commons License

Damar M., Kapuçugil İkiz A., Özdağoğlu G., Özler C., Arbak Y., Tuncel E. P., ...Daha Fazla

JOURNAL OF HIGHER EDUCATION AND SCIENCE (YUKSEKOGRETIM VE BILIM DERGISI), cilt.7, sa.1, ss.78-90, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

Ders Değerlendirme Sürecinde Öğrenci Geribildirim Sisteminin Tasarımı: Dokuz Eylül Üniversitesi Örnek Olay Çalışması

Öz: Ulusal düzeyde yükseköğretim programlarında, Bologna Süreci ile başlayıp, eğitimde kalite, ölçme ve değerlendirme süreci olarak devam eden  bir  dizi  çalışmalar,  Dokuz  Eylül  Üniversitesi’nin  gündeminde  önemli  bir  yer  tutmaktadır.  Bu  çalışmaları  uzun  yıllardır  yürüten  Dokuz Eylül Üniversitesi, süreçte kayda değer aşamalar kat etmiş ve eğitimde kalite iyileştirmeye yönelik pek çok yenilikçi alt sistemler geliştirmiştir. Örnek olay niteliği taşıyan bu çalışmada, geliştirilen alt sistemlerden biri olan Öğrenci Ders Geri Bildirim Sistemi’nin nasıl tasarlandığı, süreçleri, kullanılan teknolojileri, karşılaşılan problemleri, kısıtları ve diğer üniversitelerin kullanılabilmesi için izlenebilecek yollar, edinilen deneyimler ışığında açıklanmaktadır. Dokuz Eylül Üniversitesi, süreç içinde yeniden yapılandırdığı derslere ait öğrenme kazanımlarını  da  içeren  ders  değerlendirme  formlarından  alınan  geribildirimlerle,  öğretim  üyelerini,  derslerin  ve  ilgili  koşulların  iyileştirilmesine  yönelterek,  değerlendirme  sürecini  bir  kurum  kültürü  halinde  içselleştirmiştir.  Kurum  bünyesinde  var  olan  diğer  sistemlerle bütünleşik bir yapıda kurgulanan Öğrenci Ders Geri Bildirim Sistemi ile öğrenci, öğretim üyesi, ders üçlemesi içerisinde sağlıklı bir değerlendirme sisteminin hayata geçirilmesine olanak sağlanmıştır. Gerçeklere dayalı karar verme ve sürekli iyileştirme prensiplerini destekleyen böylesi sürdürülebilir bir sürecin varlığı ve buradan elde edilen bilgilerin karar vericiler tarafından kullanılması, yaşayan bir kalite güvence sistemine götürecek yol haritasında önemli bir kilometre taşıdır.

Anahtar Sözcükler: Öğrenci geribildirimi, Ders değerlendirme, Öğrenme kazanımları, Kalite güvencesi, Bologna süreci

Designing Student Feedback System within the Course Evaluation Process: Dokuz Eylül University Case Study

ABSTRACT

Bologna  Process  at  National  Higher  Education  Programs  initiated  a  series  of  studies  regarding  the  assessment  and  evaluation  of  quality  in  higher  education.  Dokuz  Eylül  University  has  taken  this  initiation  into  a  primary  concern  to  develop  a  methodology  for  the measurement  of  quality  in  undergraduate  education.  Besides  the  existing  systems  on  this  subject  at  Dokuz  Eylül  University,  substantial  progress was recently made by developing innovative sub-systems aiming further improvements. As one of the most important stakeholders, the feedback from students about the quality of the courses was selected as the major concern and a Student Course Feedback System was developed for this purpose. As an exemplary case study, this reveals how the Student Course Feedback System was designed, the process, the technologies used, the problems and constraints encountered, and the roadmap that can be followed by other universities. Dokuz Eylül University has interiorized this process as a corporate culture by directing instructors to make improvements in the courses with respect to the outputs of the evaluation forms, including questions about learning outcomes, instructors, and physical conditions. The integrated design  of  the  Student  Course  Feedback  System  with  the  existing  information  systems  has  enabled  management  to  implement  a  course  evaluation  system  comprising  the  trilogy  of  students,  instructors,  and  courses  as  a  whole.  The  existence  of  such  an  assessment  process  supports the principles of continuous improvement and helps to establish the factual decision making process as an important milestone on the roadmap for a living quality assurance system. 

Keywords: Student feedback, Course evaluation, Learning outcomes, Quality assurance, Bologna process