10. Uluslararası Eğitim Yönetimi Forumu, Antalya, Türkiye, 7 - 10 Kasım 2019, ss.134-143
Bu araştırmada daha önce birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin birleştirilmiş
sınıf uygulamasına ilişkin görüşerinin derinlemesine ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Çalışmada
nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evreni bilinmemektedir. Daha önce birleştirilmiş
sınıflarda görev yapmış İzmir ilinde görev yapmakta olan ve kartopu örnekleme yöntemiyle belirlenen
20 sınıf öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından
geliştirilmiş, alt problemleri yanıtlamaya dönük açık uçlu altı sorudan oluşan yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde kullanılan sorular
araştırmacılar tarafından alan yazının taraması yapılarak hazırlanmıştır. Hazırlanan sorular için
uzman görüşü alınarak soruların kapsam geçerliliği sağlanmaya çalışılmıştır. Verilerin analizinde
“içerik analizi” tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerde yer alan sorular şemsiye olarak kullanılmış,
sorulara verilen yanıtlar incelenerek kodlar ve kategoriler belirlenmiştir. Oluşturulmuş olan tüm kod
listeleri ve görüşme verileri “MAXQDA-18” programına aktarılarak frekans ve yüzdesel dağılım
analizleri yapılarak çözümlenmiştir.
Araştırma kapsamındaki öğretmenler birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin olarak öğrenci
açısından sınırlı sayılabilecek sayıda güçlükten söz ederken; öğretmen açısından daha çok ulaşım,
barınma, sosyal ve mesleki yalnızlık gibi uygulamadan bağımsız köy şartlarıyla ilintili olan
nedenlerden dolayı uygulamayı dezavantajlı bulduklarını ifade etmişlerdir.