Metaverse ve Eğitim Teknolojisi (Metaverse and Education Technology)


Creative Commons License

Damar M.

Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar (Digitalization and New Approaches in Education), Tarık Talan, Editör, EfeAkademi, İstanbul, ss.169-192, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: EfeAkademi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.169-192
  • Editörler: Tarık Talan, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son dönemdeki metaverse açıklamaları ve gelişmeleri, sanal toplum ve sanal dünya içindeki kurguda sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojilerinin merkezde yer alacağı ortadadır. Metaverse içinde sanal dünya içindeki uygulamaların sadece eğitim sektöründe değil, tüm bilgi ve deneyim aktarım süreçlerinde önemli bir yeri olduğu ortadadır. Belli başlı avantajlar şu şekilde sıralanabilir: deneyim dayalı eğitim, içeriğe ve senaryoya bağlı öğrenme, zengin ve verimli, kullanıcı etkileşimli öğrenme imkanı, elde edilen bilginin sahada uygulanması ve dene yanıl yöntemine imkan vermesi, gerçek bir senaryo içinde çalışmanın yarattığı motivasyon unsuru, dijital olmasının getirdiği pek çok olası senaryo üzerine oluşturulacak içerikle çalışabilme ve bunun oluşturduğu zaman, mekan ve bütçe avantajı, şeklinde ifade edilebilir. Metaverse’nin şemsiye bir terim olduğu ve pek çok farklı teknolojiyi birlikte barındırdığı ortadadır. Sadece bir artırılmış veya sanal gerçeklik teknolojisine sahip olmak metaverse içinde yetersiz kalacaktır. Yapay zeka teknolojisinden, kripto paralara, 5G veya 6G hızında internet ağına, blok zincir teknolojisine kadar pek çok farklı sistem içinde bir eğitim sistemi sanal olarak var olabilir. Ayrıca kurumsal eğitim performansının iyileştirilmesi ve etkinliğinin artırılması, hatta ölçme veya değerlendirmenin gerçekleştirilebilmesi için konu değerlendirildiğinde, mümkün olduğu kadar az maliyetli senaryoların üstüne gidilmesinde fayda görülmektedir. Özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerin kıt kaynaklara sahip olduğu unutulmamalıdır. Dolayısı ile yazılım ve donanım teknolojilerindeki gelişmeler ile sanal ve artırılmış gerçeklik teknolojilerinde daha fazla söz sahibi olunabilir. Damar ve diğerleri (2018), Türkiye’de yazılım sektörüne ilişkin, üniversite, meslek odaları, sivil toplum kuruluşlarının daha üretken olması gerektiğini ifade etmiştir. İlgili kurumlar metaverse konusunda, meslek odalarındaki veya bünyelerindeki akademisyenler aracılığı ile daha fazla araştırma yapılması için girişimde bulunabilir. Toplumsal farkındalık yaratabilir. Şekil 1 üzerinde Metaverse tarihi incelendiğinde ilk yılların literatür safhası olduğu açıkça görülebilir. Dolayısı ile önce bir düşüncenin veya fikrin toplum nazarında veya iş yapacak kişilerce olgunlaşması gerekmektedir. Bu noktada ilgili kurumların metaverse konusunda oluşturacağı dokümanlar sektörün olgunlaşması ve farkında olması için kritik ve değerli görülmektedir.Türkiye özellikle savunma sanayinde son yıllarda önemli bir yol kat etmiştir (Dağ, 2020). Savunma sanayideki uygulamalarının çeşitlenmesi ve buradaki birikimden faydalanılması yoluyla artırılmış gerçeklik teknolojilerinin bu tür alternatif pazar arayışı ile çeşitlenmesi, küresel pazarda Türkiye’nin etkinliğini ve önemini daha da artırabileceği ifade edilebilir. Dolayısı ile metaverse içinde savunma sanayisinde önde olan firmalarımızın daha az kaynaklar ile eğitim veya sağlık sektöründe eğitim metaverse alanında çalışmalar yapan, girişimde bulunan şirketler bulunması şiddetle tavsiye edilmektedir. Özellikle Covid 19 sonrasında insanların gerçek dünya ihtiyaçlarını, sağlık kaygılarından uzak bir şekilde giderme, bunu tatmin olarak gerçekleştirme istekleri, gerçek dünyanın ikizinin hızla oluşturulma ihtiyacını doğurduğu ifade edilebilir. Bu nedenle Güney Kore devletinin 500 firmayı bu alanda çalışması için motive etmesi ve bunu ulusal bir strateji ile yürütmesi ülkemizi için de örnek olmalıdır.Konu yükseköğretim kurumları veya eğitim alanında kullanımı ve olası maliyetleri yönüyle değerlendirildiğinde; ticari olarak piyasada pek çok sanal gerçeklik sistemi mevcuttur. Maliyetler, sanal gerçeklik teknolojisinin uygulama alanına, karmaşıklığına ve kullanılan donanımın türüne ve kalitesine bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Fakat metaverse yukarıda da ifade edildiği gibi sadece bir sanal veya artırılmış gerçeklik ortamı değil, kullanıcı etkileşimi olan, bundan anlam çıkaran, kullanıcının para harcadığı, sanal bir ekonomiye sahip sanal bir dünyadır. Dolayısı ile ilgili teknolojiler bunun sadece bir parçasıdır. Dolayısı ile metaverse eğitim teknolojisi için kritik ve çok önemli bir araçtır. Bunda on yıllar önce açıköğretim, uzaktan eğitim hayatlarımıza hızlı bir şekilde girdi. Açıköğretim ve uzaktan eğitim sayesinde binlerce insana üniversiteler hızlı bir şekilde eğitim vermeye başladı. Fakat metaverse tüm bu okuduklarımızı değerlendirecek olursak çok daha fazlası. Üniversiteleri ve okulları ortadan kaldırabilir, kiralatabilir, size iyi bir hocayı kendi dünyanıza satın almanıza imkan verebilir. Elbette sanal ekonomideki mevduatınıza göre. Bu çok büyük bir ekonomiyi içinde barındıracağı gibi çok büyük bir fırsatı da içinde bulundurmaktadır.VictoryXR (2021) firması gerçek dünyada bilim laboratuvarları, gezegenevi, tarih müzeleri ve yeni bina kanatları inşa etmek çok pahalı ve maliyetli işler olduğunu belirtmiş, ek olarak, insanın kendisinin, sanat eserlerinin, masaların, bina inşa etmek için malzemelerin, diğer somut öğrenme nesnelerinin bir maliyeti var olduğunu ve bu oldukça pahalı olduğunu ifade etmiştir. Dijital dünyada ise bu varlıkların maliyetleri düşmektedir. Çoğu durumda, dijital ikiz bu işi çözebilecektir. Kampüs ve sınıf, uygun olmayan bir yedek olarak çalışacaktır. Yeni bir gezegenevi tuğla ve harç ile somut olarak inşa etmek yerine, maliyetin %1’i karşılığında dijital dünyada inşa edilebilir. Dijital ikiz kampüs, bütçelerin daraltıldığı bir zamanda paradan tasarruf etmek için birçok fırsat sunarken, öğrencilere ailelerine ve çevrimiçi ortamda fışkırtacakları bir öğrenme fırsatı sunmaktadır. Damar ve Özdağoğlu (2021), yazılımın ihracatı, yazılım firmalarının iç piyasada güçlendirilmesi konusunda hem araştırma alanı olarak, hem de saha içi faaliyet alanı olarak önemli bir potansiyele sahip olduğunu belirtmişlerdir. Metaverse de yazılım sektörünün tam merkezinde olduğu önemli ve kritik bir sektördür. Öncelikle Güney KoreSeul örneğinde olduğu gibi güçlü iç piyasa yatırımları, ülkemizi dünyada farklı bir konuma getirebilir. Dolayısı ile bu teknoloji içinde yer almak Türkiye gibi genç nüfus dinamiği olan, savunma sektöründe önemli işler başarmış, yazılım sektöründe iyiler arasında yer alan bir ülke için kesinlikle bir zorunluluktur. Bu sayede yarınlarda dünyanın en önemli şirketleri arasında Türk firmaları olabilir ve ülkemiz gelişmiş ülkeler seviyesine daha emin adımlar ile yerini alabilir.

-----------------------------------------  ----------------------------  ----------------------------  ----------------------------  ----------------------------

It is obvious that virtual reality and augmented reality technologies will take center stage in the recent metaverse explanations and developments, virtual society and fiction within the virtual world. It is obvious that applications in the virtual world within the Metaverse have an important place not only in the education sector, but also in all knowledge and experience transfer processes. The main advantages can be listed as follows: training based on experience, learning based on content and scenario, rich and efficient, user-interactive learning opportunity, application of the obtained knowledge in the field and allowing trial and error method, motivation created by working in a real scenario, and being digital. It can be expressed as the ability to work with content to be created on many possible scenarios and the time, space and budget advantage this creates. It is obvious that Metaverse is an umbrella term and includes many different technologies together. Just having an augmented or virtual reality technology will be insufficient in the metaverse. An education system can exist virtually in many different systems, from artificial intelligence technology to cryptocurrencies, to 5G or 6G internet networks, to blockchain technology. In addition, when the subject is evaluated in order to improve the performance of corporate training and increase its effectiveness, and even to carry out measurement or evaluation, it is beneficial to go to scenarios with as little cost as possible. It should not be forgotten that especially developing countries such as Turkey have scarce resources. Therefore, with the developments in software and hardware technologies, virtual and augmented reality technologies can have a greater say. Damar et al. (2018) stated that universities, professional chambers and non-governmental organizations should be more productive regarding the software sector in Turkey. Relevant institutions may attempt to conduct more research on the metaverse through the academics in their professional chambers or within their bodies. It can create social awareness. When the Metaverse history is examined on Figure 1, it can be clearly seen that the first years are the literature phase. Therefore, an idea or idea must first mature in the eyes of the society or by the people who will do business. At this point, the documents to be created by the relevant institutions on the metaverse are considered critical and valuable for the sector to mature and be aware. Turkey has come a long way especially in the defense industry in recent years (Dağ, 2020). It can be stated that the diversification of augmented reality technologies through the diversification of applications in the defense industry and benefiting from the experience there, with the search for such alternative markets, can further increase Turkey's effectiveness and importance in the global market. Therefore, it is strongly recommended that our companies that are leading in the defense industry in the metaverse should have less resources and companies that work in the education metaverse in the education or health sector and take initiatives....