Trait-State Anxiety Levels and Heart Rate Changes of Inexperienced Parachutists at Repeating Jumps


Çakır Z., Daşdan Ada E., Kayatekin B. M.

Spor Bilimleri Dergisi, vol.21, no.4, pp.137-145, 2010 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 21 Issue: 4
  • Publication Date: 2010
  • Journal Name: Spor Bilimleri Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.137-145
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Bu araştırmanın amacı kısa periyotlarda tekrarlayan

kuvvetli stresörlerle karşılaşma sonucu,

deneyimsiz paraşütçülerin kalp atım hızı (KAH) ve

sürekli-durumluk kaygı düzeylerindeki değişimleri incelemektir.

Araştırmaya dokuz paraşüt kursiyeri katılmıştır.

Katılımcıların atlayışlardan önce fiziksel ölçümleri

(boy (cm), ağırlık (kg), vücut yağ oranı (%)) ve kardiovasküler

ölçümleri (sistolik ve diyastolik kan basıncı

(mmHg), EKG, istirahat KAH) yapılmıştır. Katılımcıların

paraşüt atlayışları başlamadan önce kuvvetli bir

stresörün bulunmadığı bir anda, birinci ve beşinci atlayışta

uçakta ve yere inişten bir süre sonra durumluk

kaygıları; atlayışlar başlamadan önce ve atlayışlardan

sonra ise sürekli kaygıları ölçülmüştür. Katılımcıların

birinci, üçüncü ve beşinci paraşüt atlayışlarında

KAH ölçümleri kalp atım hızı monitörü ile yükseklikle

senkronize bir şekilde her saniye aralığında ölçülüp

kaydedilmiştir. Katılımcıların beşinci atlayışlarındaki

KAH değerleri ile ilk atlayışlarındaki KAH değerleri

karşılaştırıldığında; uçakta uçak havalanmadan

önceki 1dk KAH (p=.043), uçağın havalandığı andaki KAH (p=.042), uçakta yükselişte ilk 500m (p=.018)

ve ilk 1000m (p=.028) yükseklikteki KAH, paraşüt açılma

KAH (p=.017), irtifada pik KAH (p=.028), yere inişe

1000m (p=.018) ve 500m (p=.018) kala KAH, yere iniş

KAH (p=.028), yere inişte pik KAH (p=.028), inişten sonraki

ilk 1dk KAH ortalaması (p=.043), uçakta tüm yükseliş

KAH ortalaması (p=.018) ve paraşütle tüm iniş KAH

ortalamasında (p=.018) anlamlı düşmeler saptanmıştır.

Tekrarlayan paraşüt atlayışları sonucu katılımcıların sürekli

kaygı düzeylerinde anlamlı bir değişiklik olmamıştır.

Buna ek olarak, uçaktaki ve atlayış sonrası yerdeki durumluk

kaygı düzeylerinde de 1. ve 5. atlayışlar arasında

anlamlı bir değişiklik görülmemiştir. Sürekli kaygı ile

bazı KAH ölçümleri arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon

görülmesi ise bir durumu stresli olarak algılama

eğiliminin KAH ile ilişkili olabileceğini gösteriyor olabilir.