STOP MOTION FİLMLERİNDE SAHNE TASARIMIVE ANLATI İLİŞKİSİ: TİM BURTON’UN ‘ÖLÜ GELİN’ FİLMİ


Creative Commons License

Zeren M. A.

SOCRATES JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL STUDIES, cilt.9, sa.31, ss.105-114, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Stop-motion animasyon ortaya çıktığından bu yana, yeni ve etkili bir izleme deneyimi sunması nedeniyle izleyiciyi kendisine çeken benzersiz bir sanat formudur. Kurgusal bir mekânda ve gerçek nesneler tarafından yaratılan dünyada, izleyiciye kaçınılmaz bir doğallık hissi verir. Bu gerçeklik duygusu, filmdeki zaman ve mekân gerçekliğinden koparak gerçek dünyaya paralel başka bir mekânda olmanın tuhaf ama tanıdık hissini verir. Gerçekçilik ile fantastik olan yapı arasındaki zıtlık, stop-motion animasyonun benzersiz çekiciliğine katkıda bulunur. Stop-motion filmlerde mekân tasarımı, hikâyenin anlatımında kritik bir rol oynar. Fiziksel dünyaların yaratılması, izleyicinin hikâyeye odaklanmasını ve inanmasını sağlayan bir atmosfer oluşturur. Buna ek olarak, karakterlerin yaşadığı dünyanın duygusal tonunu ve atmosferini yansıtır.  Mekân tasarımı, stop-motion animasyonun temel öğelerinden biridir. Mekân, animasyondaki atmosferin ve hikâyenin, seyirci tarafından kabul edilebilirliği açısından oldukça önemlidir. Mekânın yapısal unsurları doğru kurulmazsa stop-motion filmler yeterince olgunlaşamaz. Bu çalışma, mekân tasarımında uygulama sorununa bir önerme olarak Tim Burton'ın önemli stop-motion animasyonlarından biri olan ’Ölü Gelin’ filminde mekân ve anlatı ilişkisinin rolünü incelemeyi ve analiz etmeyi amaçlamıştır. Burton'ın görsel tasarım ve mekân tasarımının filmdeki anlatı yapısı üzerindeki araştırılıp ve analiz edilmiştir. Bu çalışmanın stop-motion animasyonlarda mekân tasarımının önemini vurgulamak açısından literatüre katkı sağlayacağı düşünülmüştür.