Kanada ve Türkiye'deki Yükseköğretim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Analizi: Politikalar, Organizasyon ve Öğrenci Deneyimleri


Creative Commons License

Damar M., Erenay F. S.

Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.7, sa.4, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kanada ve Türkiye'deki Yükseköğretim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Analizi: Politikalar, Organizasyon ve Öğrenci Deneyimleri

Üniversiteler yeniliği mümkün kılan ve destekleyen bölgesel altyapının önemli unsurları olarak görülmelidir. İyi ve kaliteli bir yükseköğretim sistemine sahip ülkelerde daha başarılı yükseköğretim kurumlarının varlığı söz konusudur ve bu ülkeler yükseköğretim kurumlarının gelişimini önem vermişlerdir. Kanada’da da bu ülkelerden birisidir ve Kanada'da da yükseköğretime erişim yirminci yüzyılın ortalarından bu yana önemli bir politika konusu olmuştur. Daha güçlü eğitim sistemlerine sahip ülkeleri keşfetmek ve gelecek için dersler çıkarmak ülkelerin gelecekleri, toplumsal ve ekonomik gelişimleri için oldukça kritik değerdedir. Çalışmamız bu bilinçle, dünya sıralama sistemlerinde Kanada’daki ve Türkiye’deki üniversitelerin durumu, Kanada’da yükseköğretimin tarihçesi, organizasyon yapısı, uluslararası ilişkileri, yükseköğretim kurumlarında karar alma süreçleri, akademik kadrolar ve atanma şartları, kalite güvence yaklaşımı, müfredat ve öğrenci yaşamı, yükseköğretimin finansmanı, kurumların yükseköğretim yaklaşımları ve özellikle öğrencilerin ilk yıllarındaki adaptasyon süreçleri ve öğrencilere verilen psikolojik destekler detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Kanada üniversiteleri genel olarak, yüksek kaliteli ve uluslararası düzeyde lider düzeyde yükseköğretim başarısıyla küresel bir üne sahip olgun bir yükseköğretim sektörü oluşturmaktadır. Kanada’nın yükseköğretim sisteminde, eğitim yönetimi ve politika sistemi, farklı üniversite yönetim modeli, dinamik uluslararası eğitim, okul sisteminde ve finansman sisteminde esneklik ve çeşitlilik, kurumların yönetiminde paydaş çeşitliliği ile bölgenin dinamiklerini yükseköğretim içerisinde harmanlaması öne çıkan bir yapıya sahiptir. Kanada on eyalet ve üç bölgeden oluşan bir federasyondur. Eğitim sorumluluğu anayasal olarak eyaletlere verilmiştir. Türkiye’deki gibi ulusal bir eğitim ya da yükseköğretim bakanlığı yoktur. Gelecek çalışmalar için Kanada, İngiltere veya Amerika Birleşik Devletleri benzeri ülkelerde yükseköğretim kurumlarını analiz eden daha fazla çalışmanın gerçekleştirilmesinin yükseköğretim kurum politikalarımız için önemli katkı sunacağı düşünülmektedir.


Universities should be seen as important elements of the regional infrastructure that enable and support innovation. Countries with good and high quality higher education systems have more successful higher education institutions and have emphasized the development of higher education institutions. Canada is one of these countries and access to higher education has been an important policy issue in Canada since the mid-twentieth century. Discovering countries with stronger education systems and learning lessons for the future is critical for the future of countries and their social and economic development. With this in mind, our study examines in detail the status of universities in Canada and Turkey in world ranking systems, the history of higher education in Canada, its organizational structure, international relations, decision-making processes in higher education institutions, academic staff and appointment requirements, quality assurance approach, curriculum and student life, financing of higher education, institutions' approaches to higher education, and especially the adaptation processes of students in their first year and the psychological support provided to students. Overall, Canadian universities constitute a mature higher education sector with a global reputation for high-quality and internationally leading higher education achievement. Canada's higher education system is characterized by a system of educational governance and policy, a diverse university management model, dynamic international education, flexibility and diversity in the school system and funding system, diversity of stakeholders in the management of institutions, and the blending of regional dynamics within higher education. Canada is a federation of ten provinces and three territories. The responsibility for education is constitutionally assigned to the provinces. There is no national ministry of education or higher education as in Turkey. For future studies, it is thought that conducting more studies analyzing higher education institutions in countries similar to Canada, the United Kingdom or the United States will make a significant contribution to our higher education institution policies.

Development Dynamics of Universities in Canada, Trends, Higher Education Structuring and Suggestions for Higher Education Institutions for the Better