Lecture Note, pp.1-447, 2004
I. GİRİŞ
Prof. Dr. Zerrin Toprak
Dokuz Eylül Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Kamu
Yönetimi Bölümü
Öğretim Üyesi
Avrupa Konseyi (Council of Europe); evrensel temel değerler olan
“demokrasi”, “insan hakları” ve “hukukun üstünlüğü” ilkelerini güçlendirme
amacına dayalı olarak 5 Mayıs 1949 tarihinde kurulmuştur.
1949 yılında 10 Avrupa Devleti ile başlayan bu beraberlik, 2003 yılında
45 Devlete yükselmiştir. 1999 yılında 50. yıldönümünü kutlayan Avrupa
Konseyi’nin 50. yıldönümü parolası “hudutları olmayan daha büyük bir Avrupa’yı
oluşturmak” olarak belirlenmiştir. Bu gelişim, Avrupacılık (Pan-European)
düşüncesinin mekan ölçeğinin önüne geçtiğinin, bir bakıma da Avrupa Konseyi’nin
bir “Dünya Konseyi” gibi değerlendirilmeye başlandığının göstergesidir.
Avrupa Konseyi 5 Mayıs 2004 tarihinde 55. yılını
kutlayacaktır. Bayrağında yer alan sayısı değişmeyen 12 yıldızı ile
“mükemmelliği temsil eden” Avrupa Konseyi’nin çalışma merkezi Strasbourg’tur.
Avrupa Konseyi'nin yerel ve bölgesel örgütlenmeye sürekli önem verdiği görülmektedir. Konsey
l950'li yıllardan bu yana, yerel yönetimler alanındaki teknik çalışmalarını
yürütmekte olan Yerel ve Bölgesel Yönetimler Sürekli Konferansı'na, “Yerel ve
Bölgesel Yönetimler Kongresi” adını vermiş (1993) ve bu oluşumla yerel
birimlerin daha iyi temsil edilmesini gündemine almıştır. Bu amaçla belirlenen hedefler;
·
Yerel
birimlerin, Konsey'in yerel yönetimlerle ilgili çalışmalarına daha etkin
katılımının sağlanması,
·
Avrupa
ülkelerinde özerk yerel ve bölgesel yönetim yapılarının oluşturulması,
·
Bütün Avrupa'da belediyeler ve bölge yönetimleri
arasında işbirliğinin özendirilmesi ve desteklenmesidir.
Avrupa Konseyi’nin organları ise şunlardır:
·
Bakanlar Komitesi (Committee of Ministers),
·
Parlamenterler Asamblesi (Parliamentary
Assembly),
·
Avrupa Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi
(Congress of Local and Regional
Authorities of Europe),
·
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (European
Court of Human Rights).
Avrupa Konseyi Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi Anlaşmaları,
birbirini tamamlayan 10 düzenlemeyi öne çıkarmıştır. Bu düzenlemeler aşağıda
belirtilmiştir:
·
Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı
(European Charter of Local Self-Government)
·
Avrupa Bölgesel Yönetimler Özerklik Şartı
(European Charter of Regional
Self-Government)
·
Sınır Ötesi İşbirliği Çerçeve Sözleşmesi
(The European Convention on
Transfrontier Co-between Territorial Communities or Authorities)
·
Avrupa Peyzaj Sözleşmesi
(European Convention for Landscape
Protection)
·
Avrupa Ulusal Azınlıkların Korunması İçin Çerçeve
Sözleşme
(Framework Convention for the
Protection of National Minorities)
·
Avrupa Bölgesel ve Azınlık Dilleri Şartı
(European Charter for Regional or
Minority Languages)
·
Avrupa Kentsel Şartı
(European Urban Charter)
·
Gençlerin Yerel ve Bölgesel Yaşama Katılımlarına
İlişkin Avrupa Şartı
(European Charter on the Participation
of Young People in Municipal and Regional Life)
·
Avrupa Dağlık Bölgeler Şartı
(European Charter of Mountain Regions)
·
Yabancıların Yerel Düzeyde Kamusal Hayata
Katılımlarına İlişkin Sözleşme (Convention on the Participation of Foreigners
in Public Life at Local Level)
Üyesi
bulunduğumuz Avrupa Konseyi Antlaşmaları, Avrupa Birliği/Kopenhag Kriterleri
anlamındaki düzenlemelerle eşdeğer gitmektedir. Bu nedenle de öncelikli olarak,
“Konsey Antlaşmalarının” tartışılması; bir taraftan imzalanan Antlaşmaların
yürürlüğe girmesini sağlayacak yasal ve kurumsal düzenlemelerin hızla
tamamlanması, diğer taraftan ise imzalanan anlaşmaların üzerinde çalışılması
gerekmektedir. Belirtilen gerekliliği sağlayabilmek için disiplinler arası
akademik ve Sektörel işbirliği önem taşımaktadır. Yapılabilirliğin sağlanmasına
ilişkin sorumlulukların süreç içinde tam olarak yerine getirilmemesi, l949
yılından beri Konsey Üyesi olan Türkiye’yi Avrupa Konseyi Parlamenterler
Meclisince de denetlenen ülke konumuna getirmiştir. Avrupa Konseyi'nde denetim,
-Bakanlar Komitesi,
-Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi
-Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi, organlarınca yürütülmektedir.
Bakanlar Komitesi Siyasi
Denetimi:
Siyasi
denetim 1994 yılında oluşturulmuş bir süreçtir. Belirlenen konuların üye
ülkelerdeki durumu denetlenmektedir. Süreci gizli olan durum denetimi, Bakanlar
Komitesi adına Daimi Temsilciler tarafından yürütülmektedir. Siyasi denetim
mekanizmasına 1996 yılından itibaren işlerlik kazandırılmıştır. Denetim,
istisnasız bütün üye ülkeler için eşit şekilde geçerlidir.
Avrupa Konseyi
Parlamenter Meclisi Denetimi:
Avrupa
Konseyi Parlamenterler Meclisi, üye ülkelerin taahhüt ve yükümlülüklerine
ilişkin sorumluluklarının incelenmesine yönelik , 1995 yılında bir denetim
mekanizması oluşturmuştur. Aslında, denetim mekanizması Avrupa Konseyi'nin yeni
üyeleri olan Merkezi ve Doğu Avrupa ülkeleri için öngörülmüş ve başlatılmıştır. Amacı da,
Avrupa Konseyi'ne üye olan ve üye olduğu sırada da Avrupa Konseyi'nin tüm
standartlarını sağlayamayan ülkelerin
beklenen standartlara ulaşıp ulaşmadıklarını denetlemektir. Avrupa Konseyi
Parlamenter Meclisinin 25 Nisan 1996 tarihli oturumunda kabul edilen tavsiye kararı uyarınca Türkiye de söz
konusu denetime alınmıştır…Ülkemizin, Anlaşmalara esas teşkil eden konularda
ilerleme kaydetmesi yeterli görüldüğünde ancak denetim süreci tamamlanacak,
aksi halde denetim sürecektir.
Yerel ve Bölgesel
Yönetimler Kongresi Denetimi:
Avrupa
Konseyi'nin, Merkezi ve Doğu Avrupa ülkelerini de içine alacak şekilde
genişlemesi, sınırötesi işbirliğinin giderek önem kazanması sonucunu
doğurmuştur. Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi Anlaşmalarında da öne
çıkarılan, konuların bütün olarak korunması ve geliştirilmesi amaçlamaktadır. Yerel
ve Bölgesel Yönetimler Kongresinin, 2-4 Temmuz
1996 tarihli Genel Kurul Kararıyla, üye ülkelerde yerel ve bölgesel
demokrasinin işleyişinin denetime tabi tutulması uygulaması başlatılmış
bulunmaktadır.
Özetle ve sonuçta; Anlaşmaların
bütününün temsil ettiği siyasal, yönetsel, ekonomik ve yapısal koşulların
sağlandığı bir yeniden yapılanma gerçekleşmedikçe, ulus olarak yoksunluk
duygusunu aşmamız ve yaşam kalitemizi arttırmamız mümkün değildir. Avrupa
Konseyi’nin yukarıda belirtilen Anlaşmalarının uygulanabilir kılınması
sağlandığı taktirde, Avrupa Birliği (Kopenhag Kriterleri) üyeliği konusunda
kriterleri yerine getirmek, üye olarak ister katılalım ister katılmayalım,
zaten bir sorun olmaktan kendiliğinden çıkacaktır.
Bugün Rusya'nın Avrupa Konseyi üyeliğinden çıkmasıyla 46 üyesi (12.04.2023) bulunmaktadır. Birleşik Kırallık AB üyeliğinden çıkmış olsa da, Avrupa Konseyinden çıkmamıştır. Kitap eklemede kitabın basıldığı tarihteki bilgiler içinde hareket edilmiştir. Anlaşma metinleri genel geçerlidir.