Bir Kuşak Bir Yol Girişimi ve Türkiye: Türkiye Girişime Dâhil Olmalı mı?


Ateş E., Seymen A. D.

GAZI AKADEMIK BAKIS-GAZI ACADEMIC VIEW, cilt.16, sa.31, ss.279-301, 2022 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 31
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: GAZI AKADEMIK BAKIS-GAZI ACADEMIC VIEW
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI)
  • Sayfa Sayıları: ss.279-301
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çin Halk Cumhuriyeti, özellikle son 20 yılda gösterdiği yüksek ekonomik performans ile göze çarpmaktadır. 2008 yılında meydana gelen küresel kriz tüm dünyayı olduğu gibi Çin’i de olumsuz etkilenmiştir. Bunun üzerine Çin yeni ihracat pazarları arama yoluna gitmiş ve 2013 yılında Çin Devlet Başkanı Xi Jinping tarafından “Bir Kuşak Bir Yol (One Belt, One Road-OBOR)” girişimi başlatılmıştır. Daha sonra ise girişimin resmi adı Kuşak ve Yol İnisiyatifi (Belt and Road Initiative-BRI) olarak değiştirilmiştir. Girişimin, deniz güzergâhına “21. yy Deniz İpek Yolu”, kara güzergâhına “İpek Yolu Ekonomik Kuşağı” adı verilmiştir. BRI kapsamında, Eylül 2022 itibari ile 140 ülke ve 30 uluslararası kuruluş ile iş birliği belgeleri imzalanmıştır. Girişimin amacı; Asya, Avrupa ve Afrika kıtaları arasındaki ticaret maliyetlerini azaltıcı alt ve üst yapı yatırımlarını gerçekleştirmek yolu ile ticaret hacmini arttırmak olarak özetlenebilir. Buna ek olarak, girişimin siyasi, sosyal ve kültürel birçok amacının bulunduğu düşünülmektedir. BRI’nın Çin-Orta Asya-Batı Asya Ekonomik Koridorunun (Orta Koridor) Türkiye’den geçmesi planlanmaktadır. Türkiye’nin bu proje ile hem köprü vazifesi görerek hem de yeni pazarlara açılma şansı yakalayarak kazançlar elde edebileceği düşünülmektedir. Çalışmanın amacı; BRI’da yer alan ülkelerle Türkiye arasında gerçekleşen ihracat ve ithalatın, ulaşım altyapısı ile ilişkisini analiz etmektir. Bu amaçla, girişime dâhil olan 118 ülkenin ve Türkiye’nin 2007-2019 ulaşım altyapı ve dış ticaret verileri, çekim modeli kullanılarak panel veri yöntemi ile analiz edilmiştir. Ülkelerin ulaşım altyapılarını modele dâhil edebilmek için Dünya Bankası tarafından hazırlanan Lojistik Performans Endeksinin (LPI) bazı alt kalemlerinden yararlanılmıştır. İhracat ve ithalat için iki ayrı model kurulmuş, modellerde Prais-Winsten (PCSEs) ve Poisson Pseudo-Maximum Likelihood (PPML) tahmincisi kullanılmıştır. Uygulama sonuçlarına göre, BRI’nın ulaşım altyapı olanaklarını geliştirmeyi hedeflediği düşünüldüğünde Türkiye’nin bu girişimin parçası olmasının dış ticaret hacmini artırıcı etki yaratacağı düşünülmektedir.

The people's Republic of China is particularly notable for its high economic performance over the last 20 years. After the global crisis, the world economy, therefore China, was negatively affected by this. After that, China went on the path of searching for new export markets, and in 2013, The “One Belt, One Road-OBOR” initiative was launched by Chinese President Xi Jinping. Your initiative, the Sea Route " 21. yy Sea Silk Road“, the land route was called” Silk Road Economic Belt". As of October 2020, cooperation documents have been signed with 138 countries and 30 international organizations within the scope of the OBOR. The aim of the initiative can be summarized as increasing the volume of trade by implementing infrastructure and superstructure investments that reduce trade costs between Asia, Europe and Africa. In addition, the initiative is thought to have many political, social and cultural goals.

OBOR's China-Central Asia-West Asia Economic Corridor (Middle Corridor) is planned to pass through Turkey. It is believed that Turkey can make gains by acting as a bridge with this project and by getting a chance to open up to new markets.

The aim of the study is to analyze the relationship of exports and imports between the countries involved in the OBOR initiative and Turkey with the transport infrastructure. For this purpose, transport infrastructure and foreign trade data of 118 countries and Turkey involved in the initiative 2007-2019 were analyzed using the panel data method using the shooting model. In order to include countries ' transport infrastructures in the model, some sub-items of the Logistics Performance Index (LPI) prepared by the World Bank were used. Two separate models were installed for export and import, Prais-Winsten (PCSEs) and Poisson Pseudo-maximum Likelihood (PPML) estimators were used. According to the results of the application, given that the OBOR initiative aims to improve transportation infrastructure opportunities, it is believed that Turkey's participation in this initiative will have an effect on increasing the volume of foreign trade.