Psikolojik Danışman Adaylarının Psikolojik İyi Oluş ve Yardım Etme Becerilerine Yönelik Algılarının İncelenmesi


Creative Commons License

İKİZ F. E., AYDIN D. N.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.15, sa.2, ss.1856-1880, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Psikolojik danışmanlık bir ruh sağlığı açısından yardım hizmeti olduğu için ve psikolojik danışman da bu sürecin etkili bir elemanı olduğu için bir psikolojik danışmanın profesyonel bir şekilde yetkin ve donanım sahibi olabilmesinin yanında ruhsal açıdan sağlıklı ve uygun bireysel özelliklere sahip olması gerekmektedir. Bu gereklilikten yola çıkarak bu çalışmada psikolojik danışman adaylarının psikolojik iyi oluşuna ve bunun yardım etme becerilerine etkisine yönelik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan görüşme yöntemi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Örneklem İzmir ilinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programı bulunan üç üniversiteden gönüllü olacak şekilde 12 kadın 12 erkek 4. sınıf psikolojik danışman adayından oluşmaktadır. Yapılandırılmış görüşme formları ile görüşmeler yapılmış ve verilen cevaplar neticesinde içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada psikolojik iyi oluş; olumu duygular, olumlu ilişkiler, bağlanma, hayatın anlamı ve başarı boyutlarını içeren PERMA modeli çerçevesinde incelenmiştir. Yardım etme becerileri ise konuşmaya açık davet (açık ve kapalı soru sorma şeklinde), yansıtma (duygu ve içerik yansıtma), asgari düzeyde teşvik, kişiselleştirme (amaç, sorun, anlam), kendini açma, özetleme, yüzleştirme, bağlama ve yapılama olarak sıralanabilir. Psikolojik iyi oluşun yardım etme becerilerine etkisi Psikolojik Danışman adayları oldukça etkili olduğu hem danışma sürecini hem de danışmanı kişisel olarak etkileyebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında adaylar danışma esnasında tüm yardım etme becerilerini etkin bir şekilde kullanabilirse bunun psikolojik iyi oluşlarına olumlu yönde katkı sağlayabileceğine ulaşılmıştır.
Psychological counseling is a service aimed at mental health, and the psychologist is an effective element in this process. Therefore, in addition to being professionally competent and equipped, a psychological counselor must also possess sound mental health and appropriate individual characteristics. Based on this requirement, this study aimed to examine the perceptions of psychological counseling candidates regarding their psychological well-being and its impact on their helping skills. The study was conducted using the qualitative research method of interviews. The sample consisted of 12 female and 12 male total 24 psychological counseling candidates from three universities in Izmir, who volunteered to participate in the study. Semi-structured interview forms were used for the interviews, and content analysis was conducted based on the responses. In the study, psychological well-being was examined within the framework of the PERMA model, which includes the dimensions of positive emotions, positive relationships, engagement, meaning in life, and accomplishment. Helping skills were categorized as open-ended invitation (asking open and closed questions), reflection (reflecting feelings and content), minimal encouragement, personalization (purpose, problem, meaning), self-disclosure, summarization, confrontation, linking, and structuring. The results show that the effect of psychological well-being on helping skills is quite high and an important factor, that it can affect the counseling process in a bilateral way in the client-counselor relationship, and that this situation can affect the counseling session. It has been concluded that the internalization of helping skills and their effective use in the counseling process can contribute to the psychological well-being of psychological counselors.