Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, cilt.14, sa.28, ss.307-328, 2014 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada köy enstitülü öğretmenlerle ilgili sorunları örgütlü olarak ilk
kez gündeme getiren ve çözüm arayışlarında önemli rol üstlenmiş olan Ege Bölgesi Köy
Öğretmenleri Derneği’nin kuruluşu, amaçları, etkinlikleri ve çözüm önerileri ele alınmıştır.
Köy enstitülü 12 öğretmen, 1949’da İzmir’in Bayındır ilçesinde bir dernek kurmuş ve
kurdukları bu derneğin Ege bölgesindeki bütün köy enstitülü öğretmenleri de kapsaması
için adını “Ege Bölgesi Köy Öğretmenleri Derneği” olarak belirlemişlerdir. Uzun yıllar Ege
bölgesinde köy öğretmenlerinin sorunlarını değişik yollarla dile getiren bu dernek, 1958
yılında Türkiye Köy Öğretmenleri Dernekleri Federasyonu’na katılmıştır. 1965 yılında
kurulan Türkiye Öğretmenler Sendikası’nın kurulması ve söz konusu sendikanın köy
öğretmenlerinin beklentilerine yanıt vereceği umulduğu için varlığına son vermiştir.
In this study, Aegean Region Village Teachers Association’s establishment, objectives,
activities and solutions are discussed. Village institutes’ of issues were raised for the first time.
It has undertaken an important role in the search for solutions. 12 village institutes’ teacher,
an association established in 1949 in İzmir, Bayındır. This association of institutes of teachers
in the Aegean Region to cover the “Aegean Region Village Teachers Association” has been
called. This association for many years the problems of rural teachers in the Aegean Region
have expressed in different ways. In 1958, this association has participated in the Federation
of Turkey Village Teachers Association. Turkey Teachers’ Union was founded in 1965 and
Turkey has been the dissolution of the Federation of Village Teachers Association.