FOTOĞRAF-SONRASI ÇAĞDA MİMARİ FOTOĞRAF: NFT ÖRNEĞİ


Karaslan Kesimoğlu E. A., Güner D.

9. Uluslararası Mimarlık ve Tasarım Kongresi, İstanbul, Türkiye, 25 - 26 Kasım 2023, ss.1-2, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

19. yüzyılın sonunda keşfedilen ve modern görme rejimini biçimlendiren fotoğraf tekniği,

"mimari fotoğraf" 1920’lerde janrını doğurmuş olsa da 1960'lardan günümüze kadar geçerli

olan modernist bakışın ve estetik kanonlarının oluşumunda mimari medya önemli bir rol

oynamıştır. Bu modernist bakış, yapıyı, içinde yer aldığı yapılı çevreden ve bağlamından

koparan kadraj kurgusuyla, ideal yaşam ortamlarını temsil etmek üzere insansız kurgulanmış

mizansenleriyle, mavi gökyüzü altında günün belirli zaman aralıklarında çekilmiş veya kontrollü

yapay ışık altında yapılmış çekimleriyle, çekim sonrasında karanlık odada gerçekleştirilen

düzenlemeler, ayıklamalar ve yeniden-kadrajlama faaliyetleri ile yapı, bir kolektif arzu nesnesi

haline getirilir. Bu dönüşümde, vizörün arkasındaki bakışın müelliften ve hatta özneden

kopmasında dijital teknolojiler ve internetin yaygın kullanımı etkili olmuştur. “Fotoğraf-sonrası

durum” (post-photographic condition) olarak tanımlanan bu teriminin ilk kullanımı, David

Tomas'ın (1988) bu durumu, geleneksel ve hiyerarşik ilişkileri yıkmaya yönelik ekolojik bir arzu

olarak tanımlarken, William J. Mitchell (2001) "fotoğrafın kendi durumunun ötesinde" olduğunu

ifade etmektedir. Bu çalışmada, mimari fotoğrafın fotoğraf-sonrası durum içindeki konumu,

hakikat-sonrası çağda manipülasyon, sanal uzamda müelliflik sorunu, yeniden-üretim ve

imgenin dijital inşası gibi konularla ilişkilendirilecektir. Fotoğraf-sonrası durumun bir sonucu

olarak teknik, içerik ve özne kategorilerinde yaşanan dönüşümler, Akıllı Zekâ ve NFT

kullanımlarını dijital sanat üretimleri ile giderek daha fazla melezlendirmektedir. Çalışma

kapsamında, Akıllı Zekâ üzerine çeşitli sanatsal projeler geliştiren Fellowship.xyz ekibinin

“Post Photographic Perspectives II” projesi kapsamında yer alan bazı NFT sanatçılarının

çalışmaları mimari fotoğraf çerçevesinde ele alınarak, yapı-insan ilişkisi karşılaştırmalı analiz

yöntemiyle irdelenmektedir. Bu karşılaştırma, fotoğraf-sonrası durumun yenilikçi ve sınırları

yok eden etkisinin mimari imgenin inşa sürecindeki etkilerini ortaya koymayı ve ortam

(medium) değişiminin mimari medyanın beklentilerini ve kanonlarını nasıl dönüştürdüğünü

mimari fotoğraf janrında yaşanan güncel kırılmalar üzerinden açıklamayı amaçlamaktadır.