Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.3, sa.3, ss.107-123, 2020 (Hakemli Dergi)
Bilimsel Üretkenlik Bağlamında Dünya Sıralama Sistemleri ve Türkiye’deki Üniversitelerin Mevcut Durumu
Üniversiteler, yeni fikir ve teknolojileri, içinde bulundukları ekosistem içinde geliştirmekte, ülkelerin ihtiyaçları olan yetenekli, üretken ve değişken şartlara uyum sağlayan iş gücünün geliştirilmesine olanak sağlamaktadır. Bu sayede, üniversiteler, küresel rekabet ortamında ülkelerin daha güçlü bir şekilde var olabilmeleri için üstlendikleri görevi yerine getirmeye çalışmaktadırlar. Üniversiteler de bu bağlamda rekabet içindedir ve dünya genelinde entelektüel yetenek ve yaratıcılık gibi ölçütler üzerinden değerlendirildikleri sıralama sistemleri bulunmaktadır. Bu sıralama sistemlerindeki konumları, yükseköğrenim hakkında ulusal bir tartışmanın tetiklenmesine yardımcı olmaktadır. Dünya genelinde kullanılan pek çok sıralama modeli ya da endeksi olup, her birinde farklı ölçütler ve ölçüt ağırlıkları kullanılmaktadır. Ulusal literatürde, dünya üniversiteleri arasında yapılan sıralama sistemlerini tanıtan, bu sistemler içinde üniversitelerimizin yerini ortaya koyan ve sıralama göstergelerinin ağırlıklandırılmasına değinen birçok çalışmaya rastlanmaktadır. Ancak, Türkiye’deki üniversitelerin bu sıralama sistemleri içinde daha üst sıralarda yer alabilmeleri için yapılması gerekenleri kapsamlı bir şekilde ele alan ve çözüm önerileri sunan, Yükseköğretim Kurulu’nun halihazırda yürüttüğü faaliyetler ile birlikte tartışan bir çalışma gözlemlenememiştir. Belge analizi yöntemine göre gerçekleştirilmiş olan çalışmanın, bu açıdan tamamlayıcı ve destekleyici olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Üniversite Sıralama Sistemleri, Bilimsel Üretkenlik, Yükseköğretim, Akademik Dönüşüm, Küresel Rekabet
World Ranking Systems in the Context of Scientific Productivity and The Current State of Universities in Turkey
Universities develop new ideas and technologies within the ecosystem they are in, and enable the development of the talented, productive and adaptable workforce that countries need. In this way, universities try to fulfill the task they undertook for the stronger existence of countries in a global competitive environment. Universities are also in competition in this context, and there are ranking systems around the world where they are evaluated on criteria such as intellectual ability and creativity. Their position in these ranking systems helps to trigger a national debate about higher education. There are many ranking models or indexes used around the world, each with different criteria and weights for the criteria. In the national literature, there are many studies that introduce the ranking systems between world universities, reveal the place of our universities in these systems and mention the weighting of ranking indicators. However, there does not exist any study that comprehensively discusses what needs to be done in order for universities in Turkey to rank higher in these ranking systems and offers solutions and discusses with the activities of the Higher Education Council. The study, which was carried out according to the method of document analysis, is considered to be complementary and supportive in this respect.
Keywords: University Ranking Systems, Scientific Productivity, Higher Education, Academic Transformation, Global Competition