İksad Yayınevi, Ankara, 2025
İlk beş yok oluşun
aksine Altıncı Yok Oluş (Antroposen) insan faaliyetlerinin etkisiyle ortaya
çıkmış ve kompleks bir sürece dönüşmüştür. Beş asır dünyaya hâkim olan
kapitalizmin ve 20. yüzyılda uygulanan hantal sosyalist-komünist pratiklerin
insanlığa refah getiremediği aşikardır. Kolektif
umutsuzluğun kol gezdiği bir ortamda insanlık yeni bir arayış içerisindedir.
Böylesi bir ortamda umudun bir kanadı da insanlığın bilincini yükseltecek ve
onu eyleme yönlendirecek eğitim uygulamalarıdır. Nitekim biz eğitimcilerin
ekolojik ve toplumsal belleğin taşıyıcıları olmak yanında gerek bulunduğumuz
zamandaki gerekse gelecekteki doğa-insan ilişkisinin gerçekçi ve bilimsel
zeminde yürütülebilmesi adına hayati misyonları vardır. Çevre eğitimi de
interdisipliner örüntüsüyle bu misyonların ete kemiğe bürünmesine hizmet edecek
pedagojik ve akademik bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Birçok canlı türü
neslinin yok edildiği, doğal alanların hızla metalaştırıldığı dünyamızda yaklaşık
1 milyar insan temiz içme suyuna erişememekte ve bir o kadar insan da açlıkla
pençeleşmektedir. Başka bir deyişle dünyada ekonomik,
toplumsal ve çevresel adaletten söz etmek imkansızdır. Bu açıdan insanların
çevresel bilinç düzeylerinin yükseltilmesi ve doğa-insan ilişkileri düzleminde
bütüncül bir çevre etiği yaklaşımının yaratılması küresel ekonomik, toplumsal
ve çevresel adaletsizliğin gittikçe derinleşmesine bir nebze yanıt olma
potansiyeli taşımaktadır.
Sözü edilen kapsamda
bir misyona sahip olan bu çalışma Semra TURAN’ın 2024 yılında Prof. Dr. Ali
Ekber GÜLERSOY danışmanlığında Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı’nda yürüttüğü “Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevresel Bilinç
Düzeyleri ve Çevre Etiği Yaklaşımlarının İncelenmesi: Van İl Merkezi Örneği”
başlıklı doktora tezinden yararlanılarak hazırlanmıştır. Söylem-eylem birliği
açısından operasyonel (eylemsel) çevre okuryazarlığının gittikçe önem kazandığı
bir ortamda çalışmamızın çevre eğitimine ilgi duyanlar yanında çevre eğitimi alanında
yapılacak araştırmalara katkı sağlaması temennimizdir.