Assesment of noise level and hearing conservation in a school community


ÖZBIÇAKÇI F. Ş., ÇAPIK C., AYDOĞDU N. G., ERSİN F., KISSAL A.

Eğitim ve Bilim, vol.37, no.165, pp.238-245, 2012 (SSCI) identifier identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 37 Issue: 165
  • Publication Date: 2012
  • Journal Name: Eğitim ve Bilim
  • Journal Indexes: Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.238-245
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

School nurses are responsible for hearing conservation education programs due to itseffects on students’ and teachers’ health and education quality. The design of this field study wasplanned as a descriptive method. The purpose of the study was assessment of noise exposurelevel in classroom and school corridor setting and promotes awareness about noise at the schoolcommunity which located in İzmir. By evaluating the results of noise levels, students were givenhealth education about sources and reducing of noise, in ten classes (n= 250). The measurementprocess was made by using a sonometer between lecture and break time. Before awarenesseducation, noise levels were detected between min 80.75 dB, max 87.25 dB in corridors. Posteducation measurement noise level was 80.25 dB, 84.50 dB. Sound level is quite beyond normallevels. In addition to education being performed, it was observed that the participation of teachersand school managers was influential for awareness.
Okul hemşireleri, öğrencilerin ve çalışanların sağlığına ve eğitim kalitesine etkilerindendolayı gürültü koruma programlarından sorumludur. Tanımlayıcı bir alan çalışması olaraktasarlanan araştırmanın amacı, İzmir İli’ndeki bir ilkokulda koridorlar ve dersliklerde gürültüdüzeyini tanılamak ve gerekli duyarlılığı kazandırmaktır. Ölçüm sonrası elde edilen sonuçlardeğerlendirilerek on şubede (n: 250) öğrencilere gürültü kaynakları ve azaltılmasına yönelikeğitim verilmiştir. Eğitim öncesi ve sonrası ölçümler ders ve teneffüs zamanlarında sonometreile yapılmıştır. Eğitimler öncesinde koridorlarda en düşük 80.75 dB, en yüksek 87.25 dB gürültüdüzeyi saptanmıştır. Eğitimler sonrasında bu değerler sırasıyla 80.25 dB, 84.50 dB’ dir. Ses düzeyinormal sınırların üzerindedir. Yapılan eğitimlere ek olarak, öğrenci ve okul idaresinin birliktekatılımının duyarlılık sağlamada etkili olduğu görülmüştür.