Akademisyenlerin Araştırma ve Yayın Süreçlerinde Yapay Zeka Tabanlı Teknolojilerini Kullanımına İlişkin Algı ve Tutumları


Creative Commons License

Aksu S. G., Süral Özer P., Özmen Ö. N., Deveci Kocakoç İ.

32. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Giresun, Türkiye, 23 - 25 Mayıs 2024, ss.225-236

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Giresun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.225-236
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Robotik, yapay zekâ (YZ) ve otomasyonun belirleyici olduğu dördüncü sanayi devrimi (Endüstri 4.0), iş süreçlerinde radikal değişimleri tetiklemektedir. Dönüşüme uyum rekabet açısından kritiktir. Birçok alanda emeğin yerini alan teknolojik yetenekler, insanınkilerle giderek örtüştükçe, bilgi yoğun alanlarda da işlerin YZ’yle bütünleştirilmesi söz konusu olmaktadır. Bilgi işçisi akademisyenler eğitim-öğretim ve akademik süreçlerde YZ’den yararlanmakta, gelişmelere koşut olarak yazında konuya ilgi artmaktadır. Görgül araştırmalarsa çok sınırlıdır. Bu araştırmada; akademisyenlerle YZ’nin birlikteliğini, yarattığı fırsat ve tehditler etrafında sorgulamak, YZ’deki gelişmelerin araştırma ve yayın süreçlerindeki etkilerini keşfetmek amaçlanmıştır. Sosyal ve beşerî bilimler alanında akademisyenlerden kartopu örneklemeyle belirlenen YZ deneyimlilerle yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. YZ kullanım amaçları, öngörülen fırsat/tehditler bağlamında yazınla örtüşen bulgular dışında; akademisyenlerin etik ve etkili kullanımın işin anlamlılığına katkı sağlamasını beklemekle birlikte, etik kodların belirsizliği kaynaklı kaygı duydukları, gelişmeleri kaçırma korkusu yaşadıkları ve YZ yetkinliklerini görmezden gelmenin kariyerden elenmekle sonuçlanabileceğini öngördükleri tespit edilmiştir.