11. ULUSLARARASI HİSARLI AHMET SEMPOZYUMU, Kütahya, Türkiye, 3 - 06 Haziran 2021, ss.199-209
20. yüzyıl ve günümüz operaları çoğunlukla müzik, libretto, teatral ve sinematik unsurlar, objeler, ışık, mim, dans gibi çoklu ortam içerirler. Bu tür operalardaki çoklu ve değişken faktörler, zaman zaman izleyiciyle sanat ürünü arasındaki iletişim sürecini karmaşıklaştırmakla birlikte, izleyiciye eseri farklı bakış açılarıyla yorumlama olanağı sunar. Eserlerdeki bileşik öykülemeyle oluşturulan metaforlar ve semboller, hikâyeyi çok katmanlı bir forma dönüştürür. Dönem operalarına bakıldığında sözü edilen birçok unsurun, eser içinde farklı zamanlarda belirginleştiğini görmek mümkündür. Günümüz opera incelemelerinde ilk sırayı alan göstergebilim, eserlerin, tekst, sahne, karakter, iletişim yöntemleri, öyküleme, tonlama bağlamında çözümlenmesini içerir. Opera eserleri, yaratıldıkları dönemin kültürel, siyasi, sanatsal, toplumsal özelliklerini net bir ifadeyle ortaya koyarak, kullanılan kodlar ve sembollerle bu süreçleri izleyicilerin farklı boyutlarda algılamasına olanak sağlar. Söz konusu sanat dalı müzikal sembolizm, melodi, armoni, ritim, ton, yapı, nüans gibi işitsel kodlar haricinde, dekor, kostüm, makyaj, mim gibi görsel kodları da içerir. Bu çalışmada, The Handmaid’s Tale (Damızlık Kızın Öyküsü) başlığı altında yaratılmış iki farklı opera göstergebilimsel bakış açısıyla ele alınacaktır.