Küskün Samurayların Batılı Manzarası olarak Japon Edebiyatı


Creative Commons License

Güven D. Ç.

Japonya ve Değişim, Tolga Özşen, Editör, Vizetek, Ankara, ss.114-125, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Vizetek
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.114-125
  • Editörler: Tolga Özşen, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Japon edebiyatının modernleşmesi, Japon devletinin, kültürünün ve milletinin Batılı emperyal ulus-devletler örnek alınarak, yukarıdan aşağı (up-to-down) bir şekilde, yani devlet eliyle modernleştirilmesi sürecinin ileri aşamalarında vuku bulmuştur. Fakat sağlam feodal kökleri olan Japon toplumunun yeni alt sınıfı olan (eski) samuray sınıfı 1868 Meiji Restorasyonu’yla birlikte gelen değişimlere çabuk ayak uyduramamıştır. Japonya’da derebeylik sistemi (feodalite), büyük ölçüde samuraylık sistemine tekabül ettiği için, derebeyliğin çöküşü ve Batı’ya özgü modern ulus-devlet modeline uygun olarak devlet-toplum yapısının yeniden düzenlenmesi, samuray sınıfının topyekûn lağvedilmesi şeklindeki trajik durumu doğurmuştur. Üstelik samuraylık sistemini yıkıp meşrutiyete dayalı yeni devlet sistemini kuranlar, bazı saraylı soylulara ilaveten bir kısım samuray olduğundan, ironik bir şekilde çoğunluğu teşkil eden “küskün samuraylar” yeni toplumda kendilerine yer bulamamalarına rağmen (belki de bundan dolayı) modern Japonya’nın üst yapısının, yani kültürünün oluşturulmasında can alıcı bir rol oynamışlardır.