Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomiye ve etkinliklerle zenginleştirilmiş astronomi dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi.


Yener D., Subaşı S. Ö.

13. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Denizli, Türkiye, 4 - 06 Ekim 2018, ss.277, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Denizli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.277
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Astronomi,  insanoğlunun  geçmişten  günümüze  gökyüzüne  olan  merakını  gidermesine   ve   gökyüzü   gözlemleriyle   çevresindeki   değişimleri   ilişkilendirmesine   yardımcı   olan   en   eski   bir   bilim   dalıdır.   Cumhuriyet   döneminin   ilk   yıllarında   liselerde   hem   fen   hem   de   edebiyat  kolunda  okutulan  zorunlu  dersler  arasında  “Astronomi”  dersi  de  yer  almaktadır.   Ancak   1974   yılında   astronomi   dersi   zorunlu   olmaktan   çıkarılmış   ve   seçmeli   haline   getirilmiştir.  Günümüzde  astronomi  dersi  liselerde  okutulmakta,  astronomiye  ilişkin  bazı   bilgiler   12.sınıfta   Fizik   ve   Coğrafya   içinde   verilmekte   iken   güncellenen   yeni   program   dâhilinde  ilköğretim  3.sınıf  düzeyinden  8.sınıfa  kadar  olan  süreçte  her  sınıf  düzeyine  ilk   haftalarda   programlara   eklenmiştir.   Bu   çalışmada,   fen   bilgisi   öğretmen   adaylarının   astronomiye   ve   etkinliklerle   zenginleştirilmiş   astronomi   dersine   yönelik   görüşlerinin   incelenmesi   amaçlanmıştır.   Çalışmada   nitel   araştırma   yöntemi   kullanılmıştır.   Nitel   araştırma   yöntemi   çeşitlerinden   “Olgu   Bilim   Deseni   (Phenomelogy)”   kullanılmıştır.   Çalışmanın   katılımcılarını,   2016-­2017   eğitim-­öğretim   yılında   Bolu   ilinde   Abant   İzzet   Baysal   Üniversitesi  Eğitim   Fakültesi  Fen   bilimleri   öğretmenliği   bölümü   4.sınıfa   devam   etmekte   olan   28   öğrenci   oluşturmaktadır.   Veri   toplama   aracı   olarak,   araştırmacılar   tarafından   geliştirilmiş   olan   yarı   yapılandırılmış   açık   uçlu   sorulardan   oluşan   görüşme   formu   kullanılmıştır.   Kullanılan   yarı   yapılandırılmış   görüşme   formu   ders   dönemi   başlangıcında   ve   ders   dönemi   bitiminde   uygulanarak   görüşmeler   ses   kaydı   altına   alınmıştır.   Elde   edilen   veriler   nitel   çalışmaların   analiz   yöntemlerinden   biri   olan   “içerik   analizi”  yöntemi  kullanılarak  analiz  edilmiştir.  Verilerin  analizi  sonucu  ortaya  “Astronomi   yeterliği,  Öğretim  teknik  ve  yöntem,  İlgi  ve  tutum,  Araştırma  aracı,  Bilgi,  Günlük  hayatla   ilişkilendirme   ve   İnformal   öğrenme”   olmak   üzere   yedi   tane   tema   ortaya   çıkmıştır.   Temalara  ait  kavramlar  incelendiğinde  ise  “Astronomi  yeterliği,  İlgi  ve  tutum,  Araştırma   aracı   ve   Bilgi”   temalarına   ait   kavramların   ön   ve   son   görüşme   kıyaslandığında   son   görüşmede   fazla   sayıda   farklı   kavramların   ele   alındığı   görülmektedir.   Aynı   zamanda   “Öğretim   teknik   ve   yöntem,   Günlük   hayatla   ilişkilendirme   ve   İnformal   öğrenme”   temalarına  ait  kavramlara  bakıldığında  ise  ön  görüşmede  katılımcıların  fazla  sayıda  farklı   kavramlara   yer   verdikleri   görülmektedir.   Sonuçlar   olarak,   “Öğretim   teknik   ve   yöntem,   Günlük  hayatla  ilişkilendirme  ve  İnformal  öğrenme”  temalarına  ait  kavramların  az  sayıda   çıkmasının  sebebi,  araştırmaya  katılan  öğrencilerin  yükseköğrenim  süresi  boyunca  almış   oldukları  pedagojik  alana  yönelik  ders  içeriklerinin  yetersiz  kaldığı  söylenebilir.