International Conference On Global Practice Of Multidisciplinary Scientific Studies-IV, Girne, Kıbrıs (Kktc), 28 - 30 Nisan 2023, cilt.4, ss.2789-2810
Bu çalışmanın amacı, çok öğeli bir dizge arz eden Fransızca
öğretiminde ders kitabı etkinliklerinin, yani kuramsal içerik ile
alıştırmaların geçirdiği evrimi irdelemektir. Bahsi geçen evrimi irdelerken ilk
olarak yabancı dil öğretiminin, özellikle dilbilim ve ruhbilim gibi rehber
teşkil eden alanlardan etkilenerek geçirdiği tarihsel dönüşüm dikkate alınmıştır;
bu bağlamda dil odaklı, bildirişim yetisi odaklı ve güncel olarak da daha
seçmeci bir özellik gösteren eylem odaklı aşamalar gözlemlenmektedir. Daha
sonrasında ise Fransızca öğretimi bağlamında önemli yer tuttuğu düşünülen ders
kitapları, belge çözümleme yöntemiyle nitel olarak irdelenmiştir. Fransızca öğretiminin
değerler dizisinde kuram ile uygulama arasında köprü görevi gören ders
kitaplarındaki etkinliklerin evrimine bakıldığında şu bulgulara rastlanmıştır:
Dil yetisinin giderek yerini bildirişim yetisine bıraktığı süreçte, çeviri
tamamen bir kenara bırakılmış; dilbilgisinin önemi önce azalmış, sonra
artmıştır. İkinci olarak ise sözlü dil kullanımı daha çok vurgulanmaya
başlanmıştır. Daha güncel yöntemlerde bildirişime ve dil kullanımı yoluyla
gerçekleştirilen gerçek eylemlere yönelik etkinlikler artmıştır. Kültür
aktarımında güncel öğeler ön plana çıkartılmıştır. Kitaplardaki görsellik
zenginleşmiş ve eğitsel içeriğin özgün belgelerle aktarımı yaygınlaşmıştır.
Sonuçta, günümüzde Fransızca ders kitabı etkinliklerinin yöntemli ve ilkeli bir
seçmecilikle oluşturulduğu bulgulanmıştır.
Anahtar Sözcükler: Fransız dili, yöntem, ders kitabı, bildirişimsel yaklaşım,
eylem-etkinlik yaklaşımı