Fransızca Öğretim Yöntemlerinde Ders Kitabı Etkinliklerinin Evrimi


Denizci C.

International Conference On Global Practice Of Multidisciplinary Scientific Studies-IV, Girne, Kıbrıs (Kktc), 28 - 30 Nisan 2023, cilt.4, ss.2789-2810

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 4
  • Basıldığı Şehir: Girne
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.2789-2810
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmanın amacı, çok öğeli bir dizge arz eden Fransızca öğretiminde ders kitabı etkinliklerinin, yani kuramsal içerik ile alıştırmaların geçirdiği evrimi irdelemektir. Bahsi geçen evrimi irdelerken ilk olarak yabancı dil öğretiminin, özellikle dilbilim ve ruhbilim gibi rehber teşkil eden alanlardan etkilenerek geçirdiği tarihsel dönüşüm dikkate alınmıştır; bu bağlamda dil odaklı, bildirişim yetisi odaklı ve güncel olarak da daha seçmeci bir özellik gösteren eylem odaklı aşamalar gözlemlenmektedir. Daha sonrasında ise Fransızca öğretimi bağlamında önemli yer tuttuğu düşünülen ders kitapları, belge çözümleme yöntemiyle nitel olarak irdelenmiştir. Fransızca öğretiminin değerler dizisinde kuram ile uygulama arasında köprü görevi gören ders kitaplarındaki etkinliklerin evrimine bakıldığında şu bulgulara rastlanmıştır: Dil yetisinin giderek yerini bildirişim yetisine bıraktığı süreçte, çeviri tamamen bir kenara bırakılmış; dilbilgisinin önemi önce azalmış, sonra artmıştır. İkinci olarak ise sözlü dil kullanımı daha çok vurgulanmaya başlanmıştır. Daha güncel yöntemlerde bildirişime ve dil kullanımı yoluyla gerçekleştirilen gerçek eylemlere yönelik etkinlikler artmıştır. Kültür aktarımında güncel öğeler ön plana çıkartılmıştır. Kitaplardaki görsellik zenginleşmiş ve eğitsel içeriğin özgün belgelerle aktarımı yaygınlaşmıştır. Sonuçta, günümüzde Fransızca ders kitabı etkinliklerinin yöntemli ve ilkeli bir seçmecilikle oluşturulduğu bulgulanmıştır.

Anahtar Sözcükler: Fransız dili, yöntem, ders kitabı, bildirişimsel yaklaşım, eylem-etkinlik yaklaşımı