STEAM Bütünleşik Öğrenme Modeli Üstün/Özel Yeteneklilerde Yaratıcılığı Destekler mi?


Balım S., Yürümezoğlu K.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.55, ss.140-154, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.53444/deubefd.1207880
  • Dergi Adı: Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.140-154
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gezegenimizin giderek karmaşıklaşan yaşam koşuları ve beraberinde getirdiği problemler; bunun yanında teknolojide ve bilimde ortaya çıkan yeniliklerle değişen yaşam algımız; günbegün içinde yaşadığımız toplumda problemlerin çözümünü zorlaştırmaktadır. Bu kapsamda bilimin ve teknolojinin araçlarını kullanarak farklı olay ve olgular arasında bağlantı kurabilen, daha karmaşık problemleri algılayabilen, çok yönlü düşünebilen ve bunlara yaratıcı çözümler üretebilen bireylere ihtiyaç vardır. Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarına Sanat (A) eğitiminin entegre edildiği STEAM bütünleşik öğrenme modeli, bu çerçevede en kapsamlı öğrenme ve problem çözme modellerinden biri olarak karşımızda durmaktadır. Bu model, ülkelerin kalkınmasında ve ilerlemesinde belirleyici roller üstlenecek üstün/özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde, yaratıcı beceri, fikir ve ürünlerin geliştirilmesinde potansiyel fırsatları barındırmaktadır. Bu ihtiyaçlar çerçevesinde temellenen bu çalışmada, üstün/özel yetenekli öğrencilerde STEAM bütünleşik öğrenme modeli ile gerçekleştirilen öğretimlerin yaratıcılık üzerine etkisinin olup olmadığı ele alınmıştır. Araştırmanın yöntemi, konu hakkında güncel araştırmalardan temellenen bir alanyazın taramasıyla oluşan bir derlemedir. Bu derleme çalışmasında, STEAM bütünleşik öğrenme modelinin, farklı disiplinlerin entegrasyonu yoluyla, çok yönlü zihinsel bağlantılar kurarak, üstün/özel yetenekli bireylerin yaratıcılığını desteklediği ortaya konulmuştur. Eğitimin her kademesinde çok yönlü beceri ve zihinsel bağlantı gelişimini destekleyen bu modelin, öğretim ortamlarında yerinde ve anlamlı olarak daha çok kullanılması ve daha yoğun olarak gelecekteki eğitim araştırmalarına konu olması beklenmektedir.