Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.55, ss.140-154, 2023 (Hakemli Dergi)
Gezegenimizin giderek karmaşıklaşan yaşam koşuları ve beraberinde getirdiği problemler; bunun yanında
teknolojide ve bilimde ortaya çıkan yeniliklerle değişen yaşam algımız; günbegün içinde yaşadığımız
toplumda problemlerin çözümünü zorlaştırmaktadır. Bu kapsamda bilimin ve teknolojinin araçlarını
kullanarak farklı olay ve olgular arasında bağlantı kurabilen, daha karmaşık problemleri algılayabilen, çok
yönlü düşünebilen ve bunlara yaratıcı çözümler üretebilen bireylere ihtiyaç vardır. Bilim, Teknoloji,
Mühendislik ve Matematik alanlarına Sanat (A) eğitiminin entegre edildiği STEAM bütünleşik öğrenme
modeli, bu çerçevede en kapsamlı öğrenme ve problem çözme modellerinden biri olarak karşımızda
durmaktadır. Bu model, ülkelerin kalkınmasında ve ilerlemesinde belirleyici roller üstlenecek üstün/özel
yetenekli öğrencilerin eğitiminde, yaratıcı beceri, fikir ve ürünlerin geliştirilmesinde potansiyel fırsatları
barındırmaktadır. Bu ihtiyaçlar çerçevesinde temellenen bu çalışmada, üstün/özel yetenekli öğrencilerde
STEAM bütünleşik öğrenme modeli ile gerçekleştirilen öğretimlerin yaratıcılık üzerine etkisinin olup
olmadığı ele alınmıştır. Araştırmanın yöntemi, konu hakkında güncel araştırmalardan temellenen bir
alanyazın taramasıyla oluşan bir derlemedir. Bu derleme çalışmasında, STEAM bütünleşik öğrenme
modelinin, farklı disiplinlerin entegrasyonu yoluyla, çok yönlü zihinsel bağlantılar kurarak, üstün/özel
yetenekli bireylerin yaratıcılığını desteklediği ortaya konulmuştur. Eğitimin her kademesinde çok yönlü
beceri ve zihinsel bağlantı gelişimini destekleyen bu modelin, öğretim ortamlarında yerinde ve anlamlı
olarak daha çok kullanılması ve daha yoğun olarak gelecekteki eğitim araştırmalarına konu olması
beklenmektedir.