KÖRÜKLÜ ÇİZMENİN SON USTALARI MUSTAFA VE ZEKİ AVCIOĞLU


Creative Commons License

Erdönmez C.

VIII. ULUSLARARASI TURK SANAT, TARİH VE FOLKLORU KONGRE VE SANAT AKTİVİTELERİ, Konya, Turkey, 4 - 06 May 2017, pp.559-564

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Konya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.559-564
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

KÖRÜKLÜ ÇİZMENİN SON USTALARI

 MUSTAFA VE ZEKİ AVCIOĞLU

 

Last Masters of Accordion Boots; Mustafa and Zeki Avcıoğlu

 

Canan ERDÖNMEZ [1]

 

 

ÖZET

 

Efelerin zeybeklerin ve kızanların kıyafetlerini tamamlayan en önemli unsurlardan biri olan körüklü çizmeler gücün, mertliğin simgesidir. Mübadele sırasında Girit’ten Söke’ye göç eden çizme ustası Hüseyin Rıfat Oral’ın getirdiği bir zanaattır. Ata binmeyi kolaylaştıran körüklü çizme, sağlam ve zarif duruşuyla Ege beylerinin tercih ettiği ayakkabı olmuştur. Körüklü çizmenin çıkardığı ses giyenin gösterişli kılmış, efenin mekâna gelişini haber vererek ahaliye destur mesajı vermiştir.

 

Sayasında dana derisi, astarında keçi derisi, tabanında da ise kösele kullanılan çizmeler %100 doğal malzemeden üretilen yaz kış sağlıklı giyilebilen bir çizmedir. El üretimi ile kişiye özel üretilen çizmelerin montajında tahta çiviler kullanılır. Üretimin en meşakkatli süreci körüklü koncun yapılma sürecidir. Her ustanın yapamadığı marifet isteyen bu ince işin ustaları Karışık Körüklü Çizmeyi Simit (Çember) Körüklü Çizme, Baklava (Akordeon) Körüklü Çizme çeşitleriyle modellerini zenginleştirmişlerdir. Günümüzde bu mesleğin son ustalarından Mustafa ve Zeki Avcıoğlu Söke Çarşıda bu zanaatı devam ettirmektedirler. Alan araştırmasıyla hazırlanan bu bildiri röportaj tekniği ile hazırlanmıştır.

 

Anahtar Kelimeler: Mustafa ve Zeki Avcıoğlu, Karışık Körüklü Çizme, Simit (Çember) Körüklü Çizme, Baklava (Akordeon) Körüklü Çizme,

 

 

SUMMARY

 

Accordion boots, one of the most significant complementary factors of swashbucklers, lads and zeibeks, are the symbols of power and bravery. It’s a craft brought by the boot craftsman Hüseyin Rıfat Oral who migrated from Crete to Söke during Turkey – Greece population exchange. Enabling horse riding, the accordion boots - with their solid and elegant stances - became the shoe choice of the Aegean masters. The noise made by the boots rendered the wearer flamboyant and gave a massage of permission to the people by declaring the arrival of the swashbuckler.

 

Made of 100 % natural materials, these are all season wearable boots, in the production of which were used calf leather for vamp, kid for insole and stout leather for sole. Pegs are used in the assembly of these bespoke boots made by hand. The hardest part of the production is the process of making the accordion leg of the boots. The craftsmen of this fine work, which cannot be made by all masters, enriched models with accordion types such as ‘baklava, simit and akordeon (accordion).  Remaining masters of this job, Mustafa and Zeki Avcıoğlu carry on this craft at Kuyumcular Çarşısı (Jewellery Bazaar) in Söke. Prepared through field research, these report was prepared with interview method.

 

Anahtar Kelimeler: Mustafa and Zeki Avcıoğlu, Accordion Boots, Circle  Boots, Smooth Boots,

 



[1] Öğretim Görevlisi; İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Tekstil ve Moda Tasarım Bölümü, Moda Aksesuar Tasarım Ana Sanat Dalı iletişim; canan.erdonmez@gmail.com