Tıp ve Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Cinsel Davranışları ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklarla İlgili Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Avcı C., Nazlı A.

FLORA INFEKSIYON HASTALIKLARI VE KLINIK MIKROBIYOLOJI DERGISI, cilt.30, sa.1, ss.20-30, 2025 (ESCI, TRDizin)

Özet

ÖZ Giriş: Tıp ve hemşirelik fakültesi öğrencileri, yaşları dolayısıyla cinsel yolla bulaşan hastalıklar (CYBH) açısından risk grubundalardır. Ayrıca, bu öğrencilerin CYBH’nin bulaş yolları ve önleme tedbirleri konusundaki bilgi düzeyi, mezuniyet sonrası hasta bilgilendirme sorumlulukları nedeniyle toplumsal açıdan büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada tıp ve hemşirelik fakültesi öğrencilerinin CYBH ile ilgili bilgi düzeylerinin ve cinsel davranışlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Materyal ve Metod: Tanımlayıcı tipteki araştırmaya, bir devlet üniversitesinin birinci, dördüncü ve beşinci sınıflarında okuyan tıp; birinci ve dördüncü sınıflarında okuyan hemşirelik fakültesi öğrencileri dahil edildi. Katılımcılara, sınıf ortamında “Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Bilgi Ölçeği” (CYBHB-Ö) ve “Cinsellik ve Cinsel Davranış Formu” uygulandı. Öğrencilerin human papilloma virüsü (HPV) aşı durumları ve kondom kullanımlarıyla ilgili soruları cevaplamaları istendi. Bulgular: Araştırmaya tıp fakültesinden 213, hemşirelik fakültesinden 67 olmak üzere toplam 280 öğrenci katıldı. Öğrencilerin yaş ortalaması 20 ± 1.9 yıl olup %43.9’u kadın, %56.1’i erkekti. Öğrencilerin %43.6’sı cinsel birlikteliğinin olduğunu, %35.7’si oral seks, %13.6’sı anal seks deneyimi olduğunu, %30.7’si aktif bir partneri olduğunu bildirdi. Tıp ve hemşirelik fakültesi öğrencileri içinde HPV’ye karşı aşılananların payı %8.2 iken aktif cinsel partneri olan öğrencilerde (n= 86) kondom kullananların payı %52.3 idi. Öğrenciler alt ve üst dönem olarak ikiye ayrıldığında CYBHB-Ö toplam skorda ve tüm alt boyutlarda üst dönemlerin alt dönemlere göre istatistiksel anlamlı olarak yüksek puan aldığı görüldü. Öğrencilerin CYBHB-Ö’deki 25 maddenin 15’ine %50’den az doğru yanıt verdiği görüldü. Öğrencilerin tamamı değerlendirildiğinde klamidya, gonore infeksiyonu semptomları, HPV ve herpes simpleks virüs bulaş yolları açısından bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu belirlendi. Sonuç: Alt dönem tıp ve hemşirelik fakültesi öğrencilerinin CYBH açısından savunmasız oldukları, bu öğrencilerin birinci dönemden itibaren eğitim alması gerektiği görülmektedir. Öğrencilerin HPV aşısı oranları ile aktif cinsel partneri olanların kondom kullanım oranları da oldukça düşüktür. Tıp ve hemşirelik fakültesi öğrencilerinin kişisel olarak kendilerini korumaları için erken dönemde ve etkili eğitim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: Cinsel yolla bulaşan hastalıklar; Cinsel davranışlar; Tıp öğrencileri; Hemşirelik öğrencileri

Introduction: Medical and nursing students are in the risk group for sexually transmitted diseases (STDs) due to their age. In addition, their knowledge regarding STD transmission routes and prevention measures is of social importance, as they are responsible for informing patients after graduation. We aimed to evaluate the knowledge levels and sexual behaviors of medical and nursing students about STDs. Materials and Methods: The descriptive study included first, fourth, and fifth-year students from the faculty of medicine and first and fourth-year students from the faculty of nursing at a state university. The “STDs Knowledge Scale” (STD-S) and “Sexuality and Sexual Behavior Form” were administered to participants in a classroom setting. Students were asked to answer questions about their human papillomavirus (HPV) vaccination status and condom use. Results: Two hundred eighty students participated in the study, including 213 medical and 67 nursing students. The mean age of the students was 20 ± 1.9 years; 43.9% were female. Forty-three point six percent of the students reported that they had sexual intercourse, 35.7% reported oral sex, 13.6% reported having anal sex experience, and 30.7% reported having an active partner. The rate of HPV vaccination among medical and nursing students was 8.2% and the rate of condom use among those with active sexual partners was 52.3%. When students were divided into first and upper years, it was observed that the upper-year students achieved statistically significantly higher scores than first-year students in the STD-S total score and all sub-dimensions. Less than 50% of the students answered 15 out of the 25 items in the STD-S correctly. Their understanding of symptoms of chlamydia, and gonorrhea, as well as the transmission routes of HPV and herpes simplex virus, was found to be insufficient. Conclusion: First-year medical and nursing students are vulnerable to STDs, indicating the need for education on this topic starting from the first year. HPV vaccination rates and condom use among students are notably low. Early and effective educational initiatives are essential to help medical and nursing students protect their personal health. Key Words: Sexually transmitted disease; Sexual behavior; Medical students; Nursing students