1950 -1980 YILLARI ARASINDA TÜRKİYE SİNEMASI’NDA ‘İÇ GÖÇ’ KONULU FİLMLERDE KENTLEŞME SÜRECİ VE YABANCILAŞMA SORUNU


Creative Commons License

Çetin Özkan Z.

Sosyal ve Beşeri idari Bilimler, Doç.Dr Filiz Tufan Emini, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.7-23, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Eğitim Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.7-23
  • Editörler: Doç.Dr Filiz Tufan Emini, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

En genel tanımı ile, belli nedenlerle ve belli bir süre kalmak amacıyla, bireylerin ya da toplulukların ülke sınırları içinde (iç göç) ya da dışında (dış göç) bir yerden başka bir yere taşınmak üzere gerçekleştirdikleri eyleme göç denilmektedir. Tarihsel olarak bakıldığında, insanların pek çok farklı sebeple, yaşadıkları alanları terk etmek durumunda kaldıkları bilinmektedir. Kentler her zaman; hem sosyal, hem ekonomik ve hem de siyasal açıdan özellikle de kırsal alanda yaşayan kişiler için hayallerini gerçekleştirebilecekleri mekanlar olarak görülmüştür. Ancak ülkemizde plansız gerçekleşen göçler, bir yandan kentlerin kontrolsüz büyümesine ve kent içi gerilimin artmasına diğer yandan bireylerin hazırlıksız olarak geldikleri kentlere yabancılaşmasına sebep olmuştur. Türkiye’de 1950’ler ile 1960 -1980’li yıllar göçün en yoğun yaşandığı yıllardır. Göç tarihimize baktığımızda başlarda sanayileşmenin ve ekonomik krizlerin göç etmede etkili olduğunu görmekteyiz. Kırsal alanda yaşayan ve farklı yaşam hayalleri nedeniyle kente gelen kişiler burada yeni bir yaşamla karşılaşmakta, farklı kültürel değerlerle tanışmaktadırlar, bu durumda beklentilerine kavuşmak uğruna kimi zaman kendi kültürel değerlerinde değişikliklere izin verebilmektedirler. Çünkü, kırsal alandaki yaşam etkinlikleri ile kent hayatında karşılaştıkları yaşam etkinlikleri birbirleri ile birçok alanda ayrışmaktadır (Erdoğan, 2016:41). Bu değer değişikliği bazı durumlarda o kadar fazla yaşanmaktadır ki kişi kendine ait değerleri tamamen kaybederek, kendine yabancılaşmaktadır.